Време е за финансов омбудсман
До средата на 2015 г. европейска директива ни задължава да въведем ефективни механизми за разрешаване на спорове
Управление
Темата за необходимостта от финансов омбудсман периодично се повдига, след което бързо се забравя. В миналия брой на сп. „Икономика“, в който основната дискусия беше посветена на финансовата грамотност, отново бе поставен въпросът за нуждата от такава институция, която да защитава потребителите на финансови услуги. Държавата така и не се погрижи за това и на практика България е единствената страна в Европейския съюз, оставила делото на давещите се в ръцете на самите давещи се. Тази дистанцираност от проблемите на потребителите позволява свобода на финансовите институции да обвиват
в мъгла
информацията и да прилагат правото на силния. Още през 2009 г. проучване на Световната банка показа, че нямаме ефективен механизъм за разрешаване на спорове за финансови услуги, което създава условия за нездравословен финансов пазар. Тя направи съответни препоръки как да се запълни тази празнота, но те останаха като глас в пустиня. Затова през юни 2013 г. Световната банка отново представи обширен доклад, озаглавен «Варианти за алтернативно решаване на спорове в областта на финансовите услуги“, в който подробно се описват съществуващите практики по света и се дават нови препоръки за България.
Повече четете в бр. 41 на сп. "Икономика".