БДЖ може да загуби най-новите си влакове
Причината за това е, че те са обезпечение на заем на превозвача
БДЖ може да се раздели с част от най-новите си влакове – 25-те дизелови мотриси "Сименс", които в момента се движат по 4 основни линии – София – Кюстендил, Радомир – Кюстендил, Пловдив – Панагюрище и Самуил – Силистра. Това заяви транспортният министър Папазов, цитиран от в. "Труд".
Мотрисите са обезпечение на заем на БДЖ за 120 млн. евро, а за продажбата им настоявал най-вече германският кредитор Wertmanagement. Останалите облигационери са австрийската KA Finanz, германо-ирландската DEPFA, софийският клон на БНП Париба и българската КТБ. Папазов съобщи, че продължават преговорите с тях за разсрочването на заема с 10 години. Други 25 влака "Сименс" не са обезпечение по заема.
Очаква се през май да има общо събрание на облигационерите на държавния превозвач, които да обсъдят продажбата на мотрисите, както и на 3407 товарни вагона, част от които са в движение. Ако предложението бъде подкрепено, ще има търг. Средната цена на товарен вагон, според експерти, е около 20 000 лева. Новите влакове пък са на обща цена от 67 млн. евро.
Припомняме, че по искане на облигационерите преди десет дни беше наложена частична възбрана за разпореждане върху два от имотите на жп превозвача в столицата - 50% от централата на БДЖ и 50% от сградата на Национална компания "Железопътна инфраструктура". През февруари FMS Wertmanagement пък запорира сметките на БДЖ. Експертите напомнят, че до търг едва ли ще се стигне, защото така превозвачът трудно ще обслужва кредитите си.