„БДЖ – Пътнически превози“ купува 10 нови електрически локомотива
Държавното жп дружество ще плати над 91 млн. лв., като средствата са от собствената капиталова програма
Държавното дружество „БДЖ – Пътнически превози“ (БДЖ – ПП) ще се сдобие с 10 нови електрически локомотива, които ще бъдат доставени от „Сименс Мобилити“ срещу малко над 91 млн. лв. без ДДС. Сумата включва поддръжка, обучение на персонал и разходите за аварийни ремонти.
Локомотивите се финансират по линия на капиталовата програма на дружеството, уточниха за Economic.bg от пресцентъра на БДЖ.
Припомняме, че съвсем скоро БДЖ ще има реална конкуренция при жп транспорта на пътници в лицето на частния превозвач "Пимк", който получи лиценз за извършване на жп дейност. Обновяването на състава на държавното дружество е от съществено значение в привличането на пътници. Правителството вече започна процедурата за нов договор за пътнически жп превоз.
Обществената поръчка за новите магистрални локомотиви бе стартирана в средата на септември с прогнозна стойност 79.6 млн. лв. без ДДС, като в нея нямаше изрично условие, че може да бъде надскачана. От отворената на 27 ноември ценова оферта се вижда, че тя е надскочена с близо 12 млн. лв.
Основният критерий при избора на изпълнител бе най-ниска цена.
Възложителят бе заложил като изискване локомотивите да развиват скорост поне 160 км/ч по междурелсие 1435 mm.
Оферти, освен „Сименс Мобилити“, подаде и „Консорциум 10 Е-локо“. Съдружници в него са немската Vossloh Rolling Stock и китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO. Те обаче са отстранени на база техническа оферта и съответно изобщо не се е стигнало до отваряне на ценовото предложение.
Така с решение от 1 декември за изпълнител на поръчката е избрана германската компания.
Припомняме, че немската Vossloh Rolling Stock е подала оферта и в търга на Министерство на транспорта за доставка на 18 електрически локомотива, които обаче ще се финансират по Плана за възстановяване и устойчивост.
За новите локомотиви
И десетте нови локомотива ще са модел Smartron X4-E-Lok-D, става ясно от документацията. Първият ще бъде доставен до 18 месеца след сключване на договора. Той още не е подписан и не фигурира в системата на ЦАИС. Останалите локомотиви ще бъдат доставени поетапно в срок до 24 месеца от сключването на контракта.
Плановата техническа поддръжка на един от магистралните електрически локомотиви ще се извършва при достигане на пробег от 900 хил. км и е с обща стойност от над 101.7 хил. лв. без ДДС. Първи основен ремонт ще се прави при достигане на пробег от 1.2 млн. км, като стойността му е над 474.7 хил. лв. без ДДС. Тук влизат материалите, консумативите, резервните части и трудът.
Според условията на поръчката „Сименс Мобилити“ ще обучи и определен брой хора, които да може да обслужват новите придобивки на дружеството.
Припомняме, че БДЖ – ПП вече разполага с 15 локомотива модел Smartron, които бяха закупени през 2020 г.