Българският електрически хиперавтомобил ще бъде представен наесен
Първия етап от изграждането на фабриката в Туховища вече е приключен и предстоят тестовете
Производство на електрически хиперавтомобили в родопското село Туховища. Когато се появи тази новина преди около девет години, звучеше фантастично. Но идеята на Ахмед Мерчев, който създава бранда Alieno, за фабрика за производство на електрически хиперавтомобили в Родопите изглежда все по-реална.
Първият етап от строителството на фабриката вече е завършен и през септември предстои да бъде представен публично първия прототип на електрическият хиперавтомобил.
Януари месец тази година завършихме първия етап от фабрика, а от февруари произвеждаме първия прототип, който ще бъде едноместен“, разказа Ахмед Мерчев в разговор с Economic.bg.
На практика в производство в момента са три прототипа, като първият ще бъде официално представен на 27 септември в с. Слащен, а към края на годината ще започнат динамични тестове.
Прототипите ще могат да се управляват на писти, а не по градската инфраструктура. Плановете на „Алиено“ ООД са в бъдеще на база първите три прототипа на колите да бъде предложен в дребносерийно производство по-достъпен като цена модел на едноместен хиперспортен болид за писта, което да спомогне доразработката на хиперколите и завършването на фабриката.
Реално тези три прототипа ще ни служат като изследователски работни мулета. Благодарение на тях ще си доразвием технологията по задвижване и захранване“, казва Мерчев.
Целта на Alieno е производство на уникални електрически хиперавтомобили, а не масово производство. Плановете са във фабриката да се произвеждат от порядъка на 10 коли за първите три години след стартирането на серийното производство. След това, в следващите десет години, капацитетът да се увеличи до 100 автомобила.
Фабрика на мястото на казарма
Всичко започва през 2015 г., когато Ахмед е искал да си купи спортна кола за собствено ползване. Разглеждайки пазара обаче установява, че няма кола, която да отговаря на неговите критерии – да прилича на Lamborhini, но в същото време да е с електрическо задвижване. Затова решава, че сам ще си направи автомобил. И така, идеята му да направи един електромобил прераства в създаването на български бранд за производство на електрически хиперавтомобили.
Ахмед Мерчев е инженер по професия и от 2002 г. се занимава усилено с роботика. Има още четири компании, освен „Алиено“ ООД, които управлява и се занимават с роботика и електроника. И така, през 2015 г. решава, че ще вложи част от спечелените средства от другите си бизнеси в този амбициозен проект.
Работейки години наред в София, той решава, че е добра идея да развие родния си край – Слащен (бел. рд. – селото се намира в Югозападните Родопи). В района обаче няма подходящ терен за строителството на фабриката. След време успява да закупи земята, на която са се били помещавали казармите в с. Туховища.
Реално започнахме строителство на фабриката през 2018 – 2019 г. на мястото на бившата гранична застава, която е с големина от 15 декара“, казва Ахмед.
В началото на тази година вече официално е завършен първият етап от фабриката. И има готови 3500 квадрата мобилни халета. 2500 от тях са производствени, а на терен от 1000 квадратни метра се извършват проучванията.
От стартирането през 2015 г. Ахмед си е бил поставил срок от 15 години за пълна реализация на проекта.
Като програма сме заложили в следващите 20 години да започнат да се произвеждат във фабриката и хуманоиди роботи, какъвто опит аз имам още от 2002 г. В бъдеще и системи за космическата индустрия“, споделя още Ахмед Мерчев.
Електрическите хиперколи, които предстои да влязат в серийно производство, ще са с мощност над 5000 конски сили, а прототипите, които предстои да бъдат представени тази есен, ще са с до 1000 конски сили.
Главната цел на тези прототипи е да си валидираме технологията“, казва Мерчев, като уточнява, че хиперколите имат по-скоро колекционерска стойност, тъй като тези, които ще влязат в серийно производство в родопското село, ще се продават на цени от 2 до 4 млн. евро.
Интерес от страна на купувачи вече има, но от Alieno все още не са сключили предварителни договори. Според Ахмед това е най-правилно да се случи след като започне серийното производство във фабриката.
Ахмед планира и разрастване на дейността и в други градове в страната, като Гоце Делчев, Пловдив и София. Идеята е да се разкрият различни клонове, защото е „прекалено трудно да накараме всички инженери да дойдат в Туховища“.
На първия етап като заетост тук във фабриката може да осигурим като работни места между 40 и 100 души. За сравнение, към момента постоянните работници във фабриката са около 15 души.“
Финансиране на проекта
Зад създаването на компанията „Алиено“ ООД седят Ахмед Мерчев, който е управител и мажоритарен съдружник, както и четирима други съдружници. По думите на Мерчев всичко, свързано с развитието на идеята за създаването на електрически хиперавтомобили в България, е финансирано с лични средства – негови и на неговите съдружници, припознали идеята.
Проектът струва от порядъка на десетки милиони евро. Финансира се благодарение на личните средства, спечелени от мен и моите партньори, които привлякох с идеята да направим нещо в България, а именно да разработим нещо, което все още звучи фантастично“, разказва Ахмед.
Той споделя още, че не е ползвал никакво държавно финансиране. Още през 2015 г. е кандидатствал по европейската програма „Иновации и конкурентноспособност“ с идеята със средствата да се закупи машина с помощта, на която да се направи шасито, но проектът не е бил одобрен и от тогава втори опит не е правен и всичко е с лични средства.
Хиперавтомобили и криптовалути
Преди две години Alieno пуска и собствена криптовалута с идеята да финансира част от работата по прототипа. Но на този етап няма инвеститори или купувачи, а екипът на Ахмед е решил да я използва като технологично решение за колите си.
Видяхме блокчейн технологиите като перспектива, когато говорим за системи за сигурност. Така че създадохме тази блокчейн система да служи технологично на колите, тоест в хиперколите ще има вградена блокчейн система“, обяснява Ахмед.