Депутатите разрешиха едновременно обучение в повече от един ВУЗ
Така два или повече университета ще могат да обучават съвместно студенти
На първо четене:
Депутатите приеха на първо четене промени в Закона за висшето образование, свързани с обучението на студенти в два или повече вуза. Проектът е на Министерския съвет. "За" бяха 139 депутати, 12 - "против", без "въздържал се". Срокът за писмени предложения между двете четения ще е 14 дни.
Едната промяна в законопроекта урежда условията и реда за осъществяването на обучение на студенти от две и повече български висши училища. Така два или повече университета ще могат да обучават съвместно студенти. С други изменения се предвижда научна степен „доктор“ да може да се придобива и чрез работа по научноизследователски проект, което е широко разпространена практика по света в момента. Включени са и предложения, решаващи технически проблеми, установени при прилагането на Закона за развитието на академичния състав в Република България. Освен това е заложено Националната карта за развитие на висшето образование да се актуализира всяка година.
Министърът на образованието назначава и.д. ректор на учебно заведение, когато по отношение на ректора на висшето училище бъде установено плагиатството и/или недостоверност на представените научни данни в научните трудове, въз основа на които е придобита научна степен, или е заета академична длъжност, или когато ректорът не изпълни в срок задължението си по Закона за развитието на академичния състав в Република България.
Междувременно Антония Димитрова от "Продължаваме Промяната" подчерта, че най-важната промяна е възможността за нови, мултидисциплинарни специалности.
Зам.-председателят на Комисията по образование от ГЕРБ Красимир Вълчев отбеляза, че уредбата на съвместните програми е необходима, защото в днешния свят промяната е към повече интегрални умения. Вълчев е убеден също в нуждата от мрежовия подход. Между двете четения от парламентарната група на ГЕРБ ще направят своите предложения.
"Националната карта не трябва да се актуализира ежегодно", твърди обаче бившият министър на образованието.
От своят страна Елисавета Белобрадова от "Демократична България" определи предлаганите поправки като стъпка напред в борбата с плагиатството, приближаване на образованието към гъвкавостта на трудовия пазар.
Искаме след тези промени българските университети да са сред първите 1000, после и сред първите 500 в световната класация за научните институти", коментира Румен Гечев от БСП.
Между двете четения ще предложат уточнения, свързани с установено плагиатство от ректори. Гечев предлага предвидената "недостоверност на предоставените научни данни" да се замени с "научни данни от първични изследвания" или "манипулирани научни данни".
"Да се посочи точно за какви данни става дума и за какво точно се използват тези данни. На второ място, зачисляване на докторантурите по научни проекти да е на основата на конкурс, а защитата на докторантурите да е по същите правила, които важат и за общата поръчка на МОН", поясни депутатът от левицата.
Най-хубавото е, когато се прави докторантура без конкурс - никъде по света няма конкурс, а събеседване с различните кандидати, отговорността кой да бъде избран е на научния ръководител", обясни Андрей Чорбанов от "Има такъв народ".
Традиционно, от "Възраждане" се обявиха против промените. Според тях индивидуалната документация за учебния процес и учебните програми, през които са преминали студентите, трябва да се води по друг начин.
Могат да възникнат проблеми за студенти, които се обучават едновременно в две висши училища", предупреди Костадин Костадинов, но без да обясни какви точно.
Министърът на образованието и науката Николай Денков пък увери, че промените са доста фокусирани и въвеждат практики, които се използват широко в чужбина.
Нека не се търси някаква несигурност по отношение на това, което искаме да постигнем. Целта е да бъде наваксано изоставането по отношение на методи, използвани в чужбина", обясни просветният министър.
По думите му в Закона за висшето образование и досега е имало дефиниция какво е плагиатство.
"Действително обаче няма дефиниции за това какво представляват недостоверните научни данни", допълни Денков.
Образователният министър настоя законът да не се бави.
"Ще се вземат предвид всички предложения, които не променят смисъла на закона. Българската наука не трябва да бъде подценявана, а да ѝ се помогне да бъдат премахнати препятствията пред нея, за да може да развие потенциала си", подчерта Николай Денков.