Дистанционният екип е бъдещето за бизнеса
Служителите на Weemss работят от различни точки на света
Ованес Ованесян и Симона Харизанова са основатели на Weemss - платформа за продажба на билети и управление на събития, конкурси и награди. Двамата стартират първия си съвместен бизнес преди повече от 10 години, а Weemss създават преди четири години. Ованес и Симона са доказателство, че българска фирма може да постигне международен успех само със собствени усилия и без чуждо финансиране, благодарение на изключителен продукт и иновативно мислене. Economic.bg разговаря с тях за пътя към успеха и плановете им за развитие.
- Как се роди идеята за създаване на Weemss и какво представлява софтуерът?
- Ованес Ованесян: Идеята за Weemss се роди от нуждата от такъв продукт. Първият ни бизнес всъщност е организиране на събития и конкурси, и тъй като не намерихме перфектния софтуер за тези цели, решихме да го създадем. Така през 2013 г. започнахме амбициозния проект по създаването на онлайн платформа за продажба на билети и управление на събития и конкурси за иновативни и модерни организатори като нас. През 2014 г. Weemss беше вече факт и оттогава не спираме да добавяме нови инструменти и компоненти, отговарящи както на най-новите тенденции в индустрията, така и на конкретните потребности на нашите клиенти. Weemss има две основни направления: от една страна, продажба на билети и организиране на събития, а от друга, управление на конкурси и награди. Двете направления имат различни специфики, които ние познаваме отлично, тъй като имаме дългогодишен опит и с двете.
Симона Харизанова: Weemss e нашето „любимо дете“, защото е създадено с много любов и хъс и въплъщава всичко, в което вярваме. На първо място това са независимост, иновативност и “Work-smart approach” - да работиш по умен, а не труден начин. Weemss е за организатори, които искат пълна свобода и контрол върху проектите си: върху базите им с данни, финанси, плащания, маркетинг и всеки един елемент от събитието или конкурса им. Той предоставя на организаторите цял арсенал от инструменти, за да управляват събитията и конкурсите си по възможно най-лесния, бърз и удобен за тях и клиентите им начин.
- Защо избрахте изцяло дистанционна форма на работа и какви ползи Ви носи това?
- Симона: Решението да преминем към изцяло дистанционна форма на работа не беше спонтанно, а добре обмислено и дори тествано. Години наред работихме в стандартен офис в София, но имаше много неща, които силно ни смущаваха. Просто идеята да ставаш сутрин рано, да отиваш в офиса, където да прекараш 8-10 часа на ден, а след това да ти останат само 2-3 часа за личен живот, не ни се вписваше в представата за щастлив професионален и личен живот. Запитахме се няма ли как да слеем двете в едно, наречено просто “щастлив живот”? Оказа се, че има как и ние го направихме. Времето, което всеки член от екипа ни спестява от път и куп разсейващи фактори в офиса, сега влага в това да е по-продуктивен в работата си и в занимания, които го правят по-здрав и по-щастлив. Аз, например, вече започвам деня си с джогинг рано сутрин, вместо пътуване един час в задръствания до работното място, както беше преди.
Ованес: Преди окончателно да се решим на тази стъпка, вече имахме опит с двама служители, които работеха от чужбина. Видяхме, че се получава и действахме смело. Вече две години работим по този начин и сме сигурни, че това е едно от най-добрите решения, които сме вземали. Ползите както за бизнеса ни, така и за екипа са огромни. Спестяваме над 30 000 лв. годишно от фирмени разходи като наем, консумативи и други, които влагаме в бизнеса ни. Сред безспорните ползи за всеки един член на екипа са спестено време от пътуване до работното място и обратно, намаляване на стреса и гъвкаво работно време. Откакто работим по този начин, продуктивността на екипа ни се е вдигнала с над 30%, а нивата на щастие, в пъти повече. Смятам, че дистанционният екип е бъдещето и съм горд, че сме сред първите дръзнали да го възприемат.
- Какви са плюсовете и минусите при този иновативен начин на работа?
- Симона: Основният плюс е, че човек може да работи от там, откъдето се чувства най-продуктивен: от вкъщи, любимото му кафе или дори сред природата, стига да има интернет връзка и компютър, разбира се. Смяната на работната среда има страхотен ефект върху креативността и продуктивността на човек. Най-важното при този начин на работа е, че успехът се измерва с постигнатите резултатите, а не с времето, което всеки прекарва в офиса. И това те мотивира да си много по-продуктивен.
Ованес: Естествено, при тази форма на работа има и доста предизвикателства. Първо, тя изисква изцяло нова организация на работа. Но това се решава с различни софтуерни решения, създадени за онлайн работа и колаборация, като Slack, Asana и други уеб-базирани платформи. Друг много важен и нелесен момент е изборът на екип. Не всеки е способен да работи дистанционно. Някои хора дори се разсейват повече, ако не са поставени на бюро в офис. Други имат нужда от постоянен пряк контрол върху работата им. За да работиш дистанционно, трябва не само да си отличен специалист в това, което правиш, но и отговорен и самоинициативен човек, който не спира да се състезава със себе си и на когото може да се има пълно доверие. Такъв е целият ни екип. Всъщност, единственото, което мога да посоча като минус, е липсата на ежедневните срещи с колегите. Но ние се справяме с това като се събираме при всяка възможност. Дори през няколко месеца си организираме т.н. “coworking retreats” в различни дестинации, за да работим и да се забавляваме заедно. Последно, преди два месеца бяхме за 5 дена в Сицилия, Италия.
- От колко човека се състои Вашият екип и откъде работят те?
- Ованес: Екипът ни към момента се състои от 10 човека и едно куче - Майк, който е безспорният любимец във фирмата. Разпръснати сме в няколко градове и държави: Барселона, Страсбург, София и Велико Търново. Аз лично постоянно пътувам и работя от различни точки на света. В момента съм в Тайланд, а преди това прекарах два месеца в Южна Америка.
- Как намерихте финансиране за проекта?
- Ованес: Още от създаването си, Weemss e финансиран изцяло със собствени средства: с капитал от успешния ни бизнес с организиране на бизнес събития. Никога не сме търсели външно финансиране, както правят повечето стартъпи. Вярваме, че може да се успее и без финансова инжекция от инвеститори и бизнес ангели. И дори, че фиксирането върху търсенето на външна финансова подкрепа, може понякога да ти изиграе лоша шега и да те отдалечи от най-важното - да се концентрираш върху развитието на бизнеса си. Много стартъпи влагат основната част от времето и усилията си в пийчване на идеите си пред инвеститори, кандидатстване пред различни програми за стартъпи и т.н. Ние, още от самото начало решихме, че няма да тръгнем по този път, а просто ще запретнем ръкави и ще работим здраво, за да развием сами бизнеса си.
- Каква според Вас е тайната за изграждане на успешен международен бизнес?
Симона: На първо място, страхотен продукт, който може да се открои сред вече наложени световни брандове. Естествено, здрава работа: както за развиване на бизнеса, така и по самия продукт, който постоянно трябва да подобряваш и надграждаш. И не на последно място, куражът да рискуваш. Казват, че съдбата обича смелите и ние няма как да не се съгласим с това, съдейки от нашия опит. Новаторството е част от нас: от начина, по-който работим и мислим, до продукта, който предлагаме, и е една от основните причини Weemss да е толкова успешен днес.
- Какви са предимствата на Weemss пред останалите конкуренти?
- Ованес: Едно от главните предимства на Weemss произтича от факта, че е създаден първоначално за нашите нужди като организатори на събития на българския пазар - с поддръжка на български език, българска валута и местни методи на плащане. Към момента Weemss поддържа над 40 езика, всички възможни валути в света и разнообразни методи за плащане - нещо, което отсъства като възможности при най-известните имена сред конкурентите ни, които се концентрират само върху нуждите на големите пазари като Америка, Англия, Франция и Германия. Ние залагаме на локализацията, гъвкавостта и удобството за всеки организатор, независимо в коя точка на света се намира.
Друго основно наше предимство е, че Weemss е изключително интуитивен и лесен за употреба, както за организаторите на събития и конкурси, така и за техните клиенти. През 2017 г. Weemss беше обявен от Capterra (най-популярната платформа за сравнение на бизнес софтуери) за най-бърз и в топ четири на най-лесен за употреба софтуер за управление на събития сред 400+ конкуренти. Също така получи и награда за “Best User-Experience”от Finances Online (друга престижна директория за бизнес софтуери).
- Какви са плановете Ви за развитие през 2018 г.?
- Ованес: Плановете ни през 2018 г. включват да надградим Weemss с много нови компоненти и инструменти. Това е винаги топ приоритет за нас. Планираме да продължаваме да растем с добър темп като бизнес и да се разрастваме към нови пазари, които имат нужда от локализирано и гъвкаво решение за техните събития и конкурси. По отношение на екипа, нямаме намерение да се увеличаваме значително, защото наблягаме на ефективността на работа и избираме служителите си според това колко са продуктивни, а не колко време прекарват пред компютъра.
- Какво още искате да постигнете?
Симона: Вече можем да се похвалим с международни награди и признания, както и с клиенти като Google, Bloomberg, WWF, UN, VMware, BNP Paribas и много други. Това, към което се стремим, е Weemss да се наложи като най-разпознаваемия и предпочитан бранд сред организаторите на събития и конкурси в световен мащаб - синоним на иновативност, качество и удобство.