ЕК прие поредни мерки за евентуален твърд Brexit
Този път във фокуса на европейската институция попада риболовният пазар
~ 2 мин.
След като преди дни задейства плана си за евентуално излизане на Великобритания от ЕС без споразумение, днес Европейската комисия прие две предложения за извънредни мерки, които ще ограничат сериозните последици за европейския риболовен сектор при твърд Brexit.
Предложенията са част от подготвителната работа на Комисията (включително за евентуални извънредни действия), като с тяхна помощ ще се осигури координиран общоевропейски подход при сценарий за такова напускане.
Първото предложение предвижда отпускането на обезщетения по линия на Европейския фонд за морско дело и рибарство за рибарите и операторите от държавите членки, които временно ще преустановят своите дейности. Така ще се компенсират част от загубите, в случай че Обединеното кралство се оттегли без споразумение и въведе незабавна забрана за европейските риболовни кораби да оперират в неговите води.
Второто предложение въвежда изменения в Регламента относно устойчивото управление на външните риболовни флотове. Неговата цел е да се гарантира, че корабите на Обединеното кралство ще имат право на достъп до водите на ЕС до края на 2019 г., при условие че европейските кораби получат реципрочен достъп до британските води. В предложението също така се предвижда опростена процедура за издаване на разрешения за кораби на Обединеното кралство да извършват риболовни дейности във водите на ЕС и на европейски кораби да оперират в британските води, ако Обединеното кралство предостави такъв достъп. То е с ограничено действие — до 2019 г., тъй като се основава на споразумението относно тазгодишните възможности за риболов, постигнато в рамките на Съвета по селско стопанство и рибарство от 17—18 декември 2018 г.
От ЕК обаче посочват, че горните извънредни мерки не могат нито да смекчат цялостното въздействие на сценарий без постигнато споразумение, нито да заменят в пълна степен ползите от членството в ЕС или условията на преходния период, предвидени в споразумението за оттегляне. Те са ограничени до конкретните области, в които е крайно необходимо да се защитят жизненоважните интереси на ЕС и не е достатъчно наличието само на мерки за готовност. Мерките принципно ще са с временен характер, ще имат ограничен обхват и ще бъдат приети едностранно от ЕС.
По отношение на предложенията трябва да бъде приложена процедурата за съвместно вземане на решения. Комисията ще обедини усилията си с тези на Европейския парламент и Съвета с цел да се осигури приемане на предложените законодателни актове, така че те да бъдат в сила към 29 март 2019 г.
Предложенията са част от подготвителната работа на Комисията (включително за евентуални извънредни действия), като с тяхна помощ ще се осигури координиран общоевропейски подход при сценарий за такова напускане.
Първото предложение предвижда отпускането на обезщетения по линия на Европейския фонд за морско дело и рибарство за рибарите и операторите от държавите членки, които временно ще преустановят своите дейности. Така ще се компенсират част от загубите, в случай че Обединеното кралство се оттегли без споразумение и въведе незабавна забрана за европейските риболовни кораби да оперират в неговите води.
Второто предложение въвежда изменения в Регламента относно устойчивото управление на външните риболовни флотове. Неговата цел е да се гарантира, че корабите на Обединеното кралство ще имат право на достъп до водите на ЕС до края на 2019 г., при условие че европейските кораби получат реципрочен достъп до британските води. В предложението също така се предвижда опростена процедура за издаване на разрешения за кораби на Обединеното кралство да извършват риболовни дейности във водите на ЕС и на европейски кораби да оперират в британските води, ако Обединеното кралство предостави такъв достъп. То е с ограничено действие — до 2019 г., тъй като се основава на споразумението относно тазгодишните възможности за риболов, постигнато в рамките на Съвета по селско стопанство и рибарство от 17—18 декември 2018 г.
От ЕК обаче посочват, че горните извънредни мерки не могат нито да смекчат цялостното въздействие на сценарий без постигнато споразумение, нито да заменят в пълна степен ползите от членството в ЕС или условията на преходния период, предвидени в споразумението за оттегляне. Те са ограничени до конкретните области, в които е крайно необходимо да се защитят жизненоважните интереси на ЕС и не е достатъчно наличието само на мерки за готовност. Мерките принципно ще са с временен характер, ще имат ограничен обхват и ще бъдат приети едностранно от ЕС.
По отношение на предложенията трябва да бъде приложена процедурата за съвместно вземане на решения. Комисията ще обедини усилията си с тези на Европейския парламент и Съвета с цел да се осигури приемане на предложените законодателни актове, така че те да бъдат в сила към 29 март 2019 г.