ЕК разкритикува Facebook и Google за фалшивите новини
Платформите трябва да станат по-отчетни и прозрачни, смята вицепрезидентът на ЕК по ценности и прозрачност Вера Йоурова
Две години след като се съгласиха на саморегулация по отношение на дезинформацията в платформите си, Facebook, Google, Twitter и техните конкуренти трябва да се постараят повече, за да дадат ефект усилията им в борбата срещу фалшивите новини. Това заяви Европейската комисия в четвъртък, предава Reuters.
Covid-19 даде тласък на фалшивите новини в социалните мрежи, а това ускори призивите към компаниите за повече активност в справянето с проблема. Компаниите поеха ангажимент през 2018 г. да спазват кодекса с идеята по този начин да избегнат налагането на по-строги регулации, спуснати отгоре. Съществуват обаче недостатъци, които започват да личат сега, около година след началото на прилагането му.
„Те могат да бъдат групирани в четири широки категории: непоследователно и непълно приложение на кодекса сред платформи и държави членки, липса на единни дефиниции, наличие на няколко пропуски в обхвата на ангажиментите по кодекса и ограничения, присъщи на саморегулиращия характер на кодекса“, се казва в доклада на ЕК.
Вицепрезидентът на комисията по ценности и прозрачност Вера Йоурова призова за повече действия за справянето с новите рискове.
Тъй като сме свидетели и на нови заплахи и участници, настъпи моментът да отидем по-далеч и да предложим нови мерки. Платформите трябва да станат по-отчетни и прозрачни. Те трябва да се отворят и да осигурят по-добър достъп до данни, наред с другото“, каза Йоурова.
В момента Йоурова работи по план, целящ да направи демокрацията по-устойчива на цифрови заплахи. ЕК се готви и за лансирането на Закон за цифровите услуги до края на годината, който ще увеличи отговорностите на социалните мрежи, включително за съдържанието в тях.