Градът, в който има повече велосипеди, отколкото коли
От 2005 г. са инвестирани 1 млрд. датски крони в изграждане на инфраструктура за велосипеди
Копенхаген е градът, в който има повече велосипеди, отколкото коли. За последната година велосипедите са се увеличили с 35 080, а общият им брой възлиза на 265 700. Броят на колите е 252 600, пише The Guardian.
Общината в града започва да взима мерки за трафика още през 1970 г., когато в столицата на Дания има 351 133 коли и 100 071 велосипеди. През 2009 г. е инсталиран в града първият брояч на електрически велосипеди в близост до кметството, а цифрата на броячите, които към днешна дата следят трафика в града, е 20.
Усилията на Копенхаген за намаляване на автомобилния трафик се оказват успешни. През последните 20 години трафикът на велосипеди се е повишил с 68%. От 2005 г. в града са инвестирани 1 млрд. датски крони в изграждане на инфраструктура за велосипеди.
„Карането на колело се превърна в една нормална част от ежедневието на хората в града“, казва Клаус Бондам, шеф на Датската федерация по колоездене и бивш кмет по екологичните въпроси. Според него силното политическо ръководство е помогнало на града да стане толкова зелен.
Сегашният кмет по екологичните въпроси Мортен Кейбъл, смята, че градът има още къде да се развива в тази посока. В рамките на едно десетилетие той вижда централната част на града без автомобили, а стремежите му са 50% от жителите на града да пътуват с велосипед до работното си място. Към момента този процент е 41. Той допълва, че цифрата ще се промени когато разширението на метрото бъде готово през 2019 г.
„Няма съмнение, че част от трафика на велосипеди ще намалее, но за мен важното е да има зелена транспортна система. Докато този вид транспорт облекчава задръствания и замърсяването на въздуха в града, аз ще продължавам да работя за развитието му“, коментира Кейбъл.
През миналата година трафикът с велосипеди в Копенхаген се е увеличил с 15%, а движението на превозните средства е намаляло с 1%. Междувременно населението на града постоянно нараства и за следващите 15 години се очаква от 600 000 души, да стигне 715 000.
„Хората виждат, че най-бързият начин да се придвижиш в града, е с велосипед“, подчертава Кейбъл. Според него предизвикателствата, с които трябва да се справи местната управа сега, са свързани с изграждане на инфраструктура за нарастващия брой хора. Не по-малко важно е разширяването на метрото, допълва той.
За много градове постижението от Копенхаген е просто една мечта. Кейбъл е категоричен, че ако се изгради стабилна инфраструктура и хората видят, че тя е безопасна, ще започнат да карат велосипеди. Не всички градове обаче се развиват в тази посока. В Пекин например, карането на велосипеди падна от 60% на 17% в периода 1986 – 2010 г. Към днешна дата лидерите на мегаполиса започват да виждат светлина в този вид транспорт и полагат усилия за подобряване на инфраструктурата
Следващата стъпка в развитието на Копенхаген е да се създадат добри алтернативи на автомобилите. „Не може просто да се забранят колите. Ето защо ние разширяваме метрото и подобряваме инфраструктурата. Трябва да се дадат други опции на хората и след това бавно да се отнеме пространството за автомобили и да се превърне в такова за велосипеди“, категоричен е Кейбъл.