НАП напомня на онлайн продавачите да се регистрират
За две години са декларирани само 23 000 електронни магазина, а в България има стотици хиляди продавачи
За две години от въвеждането на задължението около 23 000 онлайн магазини са декларирани в регистъра на НАП. Данните на НСИ показват, че близо 11% от всички фирми в България, които са общо над 410 000, продават онлайн – тоест над 40 000 юридически лица вече е трябвало да се регистрират.
В това число не влизат самоосигуряващите се и физическите лица, които също продават по интернет и следва да подадат информация в приходната агенция за сайтовете, чрез които извършват тези продажби.
Все повече онлайн търговци избират да излязат на светло. Това се дължи на комбинацията от насърчаване на доброволното спазване на данъчните правила и безкомпромисни контролни мерки от страна на НАП спрямо закононарушителите“, каза зам.-изпълнителният директор на НАП Георги Димов.
За да извършат регистрацията, търговците трябва да посочат домейн и име на онлайн магазина, данни за връзка с лицето, което извършва продажби, данни за контакт на собственика на домейна, информация за това къде се хоства онлайн магазинът, номенклатура на продаваните стоки и други, изброени изчерпателно в Приложение №33 на Наредба Н-18.
Регистърът дава възможност и на потребителите да проверят дали онлайн магазинът и търговецът, от когото купуват стоки или услуги, са вписани в него.
Важно за сигурното онлайн пазаруване още е потребителите да изискват от търговците документ за продажба. Той е различен и зависи от начините на плащане на стоката и/или услугата. Ако доставката е с наложен платеж, то търговецът е длъжен да издаде касова бележка. При заплащане с пощенския паричен превод клиентите трябва да очакват разписка за превода от пощенския оператор, като търговецът е длъжен да представи на клиента хартиен или електронен документ, който трябва да съдържа наименование и адрес за кореспонденция, идентификационен номер, име на стоката и общата сума. При заплащане на направената в интернет покупка чрез банков превод е много важно да се посочи реалното основание за него.
Онлайн търговците имат възможност да регистрират продажбите си чрез издаване на фискален/системен бон в електронен вид, който се изпраща по имейл на купувача, без да е необходимо да се издава хартиен документ.
Друга алтернативна възможност за документиране на продажбите онлайн е при плащанията с банкова карта, като за тези плащания онлайн търговците могат да предоставят на клиентите си документ, заместващ фискалния/системния бон. Той трябва да съдържа някои задължителни реквизити, като наименование, дата и уникален номер, данни за онлайн търговеца и други. За да се възползват от този ред за отчитане и регистриране на продажбите, електронните търговци следва да приемат неприсъствени плащания с кредитна и дебитна карта, като софтуерите им за управление на продажбите отговарят на изискванията на Наредба Н-18.