Образование за износ
Три български образователни платформи вече пробиха на международния пазар
„Нуждата от качествено образованието е фундаментална за нашето съвремие. Винаги има нужда от образование под една или друга форма. Предизвикателство е, защото хората в системата и в бизнеса се страхуват от сценария, в който са некомпетентни и не могат да се оправят с училището, както и не предлагат нужното високо качество на услугата. Трябва да се рискува“. Така започна разговорът ми с Поли Янкова, съосновател на Mind Hub, верига от училища по програмиране за деца и юноши в над 30 училища в България, Румъния, Естония, Македония, Дания и Финландия. С нея, както и със Светлана Савова, директор „Партньорства и продажби“ на VEDAMO, уеб платформа за дистанционно преподаване, и със Светлин Наков, съосновател на СофтУни, си говорим за технологиите в образованието, които се оказаха един от секторите в растеж в настоящата криза.
И тримата ни събеседници изпревариха момента и вече пробиват на международния пазар. Техните предимства са универсални – разчитат на технологични решения, които са обективни и се мерят по качество, „продават“ универсални знания, и развиват умения за бъдещето. В същото време търсят своето място на локални пазари и бизнес модел според тях, правилни партньори, борят се за устойчивост, в конкуренция с достатъчно силни национални алтернативи. Но рискът си струва. Според проучване на Holon IQ, глобалните разходите на правителствата, родителите и бизнеса за образование и обучения ще достигнат 10 трилиона долара до 2030 г.
„Когато започнахме да разработваме платформата през 2013 г., идеята беше да предоставим възможност за гъвкавост на българския образователен пазар. Нито хората, нито организациите бяха готови. През 2015-а създадохме онлайн училище в България „Прознание“ за допълнителна подготовка от 1. до 12.клас, както и за българчетата в чужбина. Доразвихме софтуера и решихме да излезем навън, където има установени навици за ползване на технологии в образованието“, разказва Светлана Савова. VEDAMO има клиенти на 6 континента, най-много в САЩ, Европа, Азия и Латинска Америка.
СофтУни е с най-скорошен международен старт в аутсорсинг дестинации, в които има глад за програмисти и нужда от ИТ образование. Компанията опитва първо във Филипините и Малайзия, където най-сериозно предизвикателство се оказват културните различия. „Преди година и половина избрахме стратегия да развиваме на много пазари едновременно, в онлайн среда. Насочихме се към пазари, където английският език е официален, но се оказа, че там базовото образователно ниво е ниско, а нагласите - различни. Успяхме да валидираме, че чрез онлайн маркетинг от България успяваме да запишем много хора, но е трудно да ги задържим”, пояснява Светлин Наков. Налага се адаптация на бизнес модела, като за Румъния СофтУни създава нов продукт на румънски език, базиран на собствената им методика. Предстои най-важното – създаването на бранд, без подкрепата на местни партньори за момента.
Светлин Наков със студенти в СофтУни – Фото Красимир Свраков/Списание Икономика
MindHub предпочита франчайза. „Имаме стриктен подбор на франчайз партньорите ни. В някои центрове се налага да правим повече промени по продукта и курсовете, отколкото в други. Изборът на пазарите се състои от редица фактори - присъствие на стабилен IT сектор в държавата, ниво на дигитализация на образованието, интерес на национално ниво към малък и среден бизнес, както и възможност за пътуване до държавата, ниво на английски език, т.н. Тестовият период продължава няколко месеца след откриването на даден център, а за успешен смятаме център, който расте спрямо нашите стандарти 2 календарни години“, пояснява Поли Янкова.
VEDAMO пробива в чужбина след участие в конкурс към Европейската комисия – „Ready2Go“, който предоставя съдействие при стъпване на нови пазари. Екипът участва в акселераторска програма в Силициевата долина в САЩ. „След месец, прекаран в САЩ, започнахме да изграждаме стабилна мрежа от контакти. Последваха образователни събития в САЩ, където представяхме платформата си. Успяхме да сключим партньорства с водещи лидери в дистанционното преподаване – Canvas, Moodle, Schoology, D2L – Brightspace, Google for Education, Global Grid for Learning, The Consortium for School Networking (CoSN) и др. Заложихме на детайлно проучване на конкуренцията, извеждане на предимствата ни пред останалите, пътувания“, пояснява Светлана Савова.
Въпреки трите различни подхода към целта, наличието и валидирането на собствена методика и платформа е ключово за успеха. СофтУни променя бизнес моделите си за пазарите си навън, но залага на същите програми, начин на подбор на преподаватели и управление на общности, както и в България. Валидацията на обучения и методика идва от работодателите, които наемат студентите им. „Важно е, когато хората дойдат да учат програмиране, да успяват, независимо дали обучението върви по предварителен график, или при поискване, на какъв език. Предизвикателството в Румъния, която е много подобен на нашия пазар, идва от това, че не ни познават, но работим по платформата. На пазара няма голям доставчик на образователни услуги”, пояснява Наков.
Светлана Савова допълва, че макар и в началото да им е отнемало около 6 месеца да проучат даден пазар и да започнат да оперират на него, в момента VEDAMO вече е разпознаваем бранд. Маркетингът, основно в онлайн среда, остава предизвикателство, защото, „когато сме на външен пазар, се борим с много рекламен/маркетингов "шум", а и хората предпочитат техни (родни) продукти“. „Смятам, че сега е повратна точка в сферата на образованието във всяка една държава по света. В САЩ са най-големите ни конкуренти. Беше много трудно за една компания от Източна Европа да се мери с големите играчи, но се получава“, уточнява тя.
Наков допълва, че в бъдеще ще разчита и на партньори – образователни институции, които да развиват мрежата на СофтУни навън, но засега оперативната работа се върши изцяло в България, включително маркетинга. „Вярвам, че скоро ще „отваряме“ онлайн в по 20 държави, което е нормално, когато имаш добър продукт“, пояснява той.
Поли Янкова също е оптимист: „Опитваме се да достигнем до 100 локации до края на 2020 г. Фокусът ни е във няколко пазара - България, Румъния, скандинавските държави и Холандия. После ще се фокусираме над Великобритания и САЩ.“