Полетите до Москва и Тел Авив засега остават прогнозни
Помощта от 35 евро на седалка трябва временно да се прилага и за редовните полети
„България еър“ постепенно
възстанови всички редовни полети до летища в Европейския съюз. Това обясниха за
Economic.bg от националния ни авиопревозвач. Самолети на авиокомпанията не
обслужват единствено дестинациите от София до Москва и Тел Авив.
Възстановяването на редовните полети София-Москва зависи изцяло от руската страна. Припомняме, че за да ограничи пандемията от коронавируса, Русия забрани всички международни полети от 27 март. В началото на май ръководителката на пресслужбата на „Аерофлот“ Юлия Спивакова обяви, че международните полети на авиокомпанията навярно ще бъдат възстановени през юли, но допълни, че „това е оптимистична прогноза“.
Първият полет на „България еър“ до Москва, заложен засега в полетната информация на Летище София, е за сряда, 15 юли. Той трябва да бъде изпълнен в 22.00 ч от Терминал 2. Заложени са полети до Москва и за 17-и, 19-и и 20-и юли. По информация от националния ни авиопревозвач обаче всички те най-вероятно ще бъдат анулирани, тъй като засега нямало никакви индикации от Русия за възстановяване на международните полети.
„По неофициална информация за възстановяване на полетите между София и Москва трябва да се говори най-рано след 1 август“, коментира специалист от „България еър“.
Под въпрос засега остават и планираните от авиопревозвача седмични полети до Бейрут. Заложените за 6-и, 13-и и 20-и юли полети от София до ливанската столица може и да бъдат анулирани, предупредиха от компанията.
Почти същото се отнася и до възстановяването на полетите София-Тел Авив, въпреки че за тях прогнозите изглеждат по-обнадеждаващи. Първият полет до Свещената земя е заложен още за 13.30 ч. на 1 юли – FR2826 на нискотарифната авиокомпания Ryanair. За следващите два дни са планирани полети на Wizz Air (на 2 юли в 12.35 ч) и на „България еър“ (на 3 юли от 00.50 ч). Според осведомени обаче най-вероятно е те да бъдат анулирани, както това е ставало досега и с много други планирани полети.
Освен коноравирусната пандемия явно има и друга причина за неяснотите около полетите София – Тел Авив. Според израелския в. „Хаарец“ тя е свързана с финансовото състояние на местния авиационен флагман El Al. В средата на миналата седмица бордът на директорите на El Al Airlines отхвърли плана на финансовото министерство за спасяване на авиокомпанията, като се позова на негови недостатъци, и предложи своя алтернатива. Според авиационни експерти и тук, както и случаят със спасяването на германската авиокомпания Lufthansa, частните собственици не искат дялове от техните авиокомпании да попаднат под контрола на, съответно, израелското и германското правителства.
Що се отнася до положението на нашия национален авиопревозвач – то също не е никак розово. За последните три месеца авиокомпанията анулира над 500 полета, с което се лиши от крайно необходими приходи. Постепенното възстановяване на дейността през последните седмици обаче не носи така необходимата спасителна глътка въздух за превозвача, тъй като пътниците все още са твърде малко и далеч не могат да покрият дори и експлоатационните разходи на полетите.
От „България еър“ не предоставят информация както за загубите, натрупани от пандемията, така и за финансовото състояние на превозвача.
Според експерт от авиокомпанията, пожелал анонимност, правителствената мярка „60/40“ изобщо не е можела да помогне на авиокомпанията. Той е на мнение, че дори преобразуването на мярката в "80/20", както предлага председателят на Асоциацията на българските авиокомпании инж. Светослав Станулов, не би била достатъчна, за да подкрепи българския авиационен сектор.
От националния превозвач посочиха пред Economic.bg, че не е получавана държавна помощ под никаква форма, не е искана такава и не е кандидатствано по мярката "60/40".
Единствено плащането по 35 евро
на седалка би било финансово ефективно, особено ако мярката се разшири и освен
за чартърните тя се прилага, поне временно, и за редовните полети, обяснява авиационният експерт. Още повече,
че засега от България все още не се изпълняват никакви чартърни полети и мярката
изглежда като мираж в пустиня.