Шофьори без винетки, глобени повече от 3 пъти, вече получават парите си обратно
Какви са нужните документи и откъде може да се изтеглят заявленията?
Водачите на леки автомобили, които са били санкционирани за каране без винетка повече от 3 пъти годишно и са платили нарушенията, вече могат да получат парите си обратно. За целта ще трябва да попълнят заявление и да го входират до Националното тол управление.
Направените до момента разчети показват, че ще са необходими около 5 млн. лв. за възстановяване на недължимо платените суми на шофьорите. Това става ясно от прессъобщение на Агенция „Пътна инфраструктура“.
Припомняме, че връщането на средствата стана възможно след приети промени в Закона за пътищата от 48-ото Народно събрание и по-специално заради казуса с жителите на с. Пролеша. За да решат проблема депутатите гласуваха възможността глоба за липса на винетка да се налага до три пъти в рамките на една календарна година и приеха промените с обратно действие от 2019 г.
Корекцията на сгрешени винетки също стана възможна с промените в Закона, като начините за това вече също са подробно разяснени от АПИ.
Как става връщането на пари?
Ако в рамките на година едно пътно превозно средство е било регистрирано три пъти да ползва платената пътна мрежа без закупена винетка, последващо негово движение без платена такса няма да се счита за административно нарушение и няма да се санкционира. Санкционираните пък в периода 2019 – 2022 г. имат право да получат парите си обратно.
Заявление може да бъде изтеглено от страницата на Тол управлението. Документите, които трябва да се представят към него са:
- копие от регистрационния талон на ППС
- копие от документи, удостоверяващи извършено плащане на таксата
- документи, доказващи основателността на искането за възстановяване на платената такса
- удостоверение от обслужващата банка за банковата сметка и титуляр, посочени от заявителя
- пълномощно, в случай, че заявлението не се подава от собственикa или ползвател на ППС с изрично посочване на банковата сметка, по която следва да се възстанови сумата.
Документите се подават на място в Агенция „Пътна инфраструктура“, в Националното тол управление на адрес - гр. София, бул. „Никола Петков“ №86 или в 27-те областни пътни управления, както и на електронен адрес: [email protected].
Срокът, в който трябва да се възстановят сумите, е 5 работни дни, като е изрично предвиден в Закона за пътищата.
Корекция на сгрешени винетки?
Според измененията в Закона, когато при издаването на електронна винетка е допусната грешка при деклариране на не повече от три символа и/или липсва символ от регистрационния номер на пътното превозно средство, включително на държавата, в която е регистрирано, или на неговата категория, се позволява корекция от съответните длъжностни лица.
За да бъде извършена корекцията, е необходимо винетката да е все още валидна и да бъде подадено заявление за промяна на допусната техническа грешка по реда на чл. 10а, ал. 3б от ЗП от страна на собственика или ползвателя. Документът може да се изтегли оттук.
Когато се установи, че в Република България съществува пътно превозно средство с идентичен на първоначално декларирания във винетката регистрационен номер, заявителят трябва да представи доказателства за заплатената от него винетна такса.
Към заявлението трябва да бъдат представени и следните документи:
- свидетелство за регистрация на ППС
- касов бон за купена електронна винетка, ако е платена в брой
- банково извлечение за купена е-винетка, при плащане, извършено по банков път
- пълномощно, в случай, че заявлението не се подава от собственик или ползвател на ППС
Документи се подават до Агенция „Пътна инфраструктура“, Национално тол управление на адрес: гр. София, бул. „Никола Петков“ №86, в 27-те областни пътни управления или на електронен адрес: [email protected].
Заявлението ще бъде разгледано от съответните длъжностни лица, като срокът за извършване на корекция е 3 работни дни от депозирането му. Когато при разглеждането му се установи, че същото не съдържа изброените документи, както и при необходимост от извършване на допълнителни справки, срокът се удължава с времето от тяхното изискване до предоставянето им.
За извършени корекции след дата 10.02.2023 г. промяната в данните на електронната винетка има действие от момента на издаването ѝ. Срокът на валидността ѝ е до изтичането на срока на първоначално издадената.
Според приетите законодателни промени след извършена корекция след 10.02.2023 г. при сгрешена винетка на собственика, на вписания ползвател и на водача на ППС не се налагат наказания за нарушения, регистрирани в периода на валидност на първоначално издадената винетка. Също така не се образува административнонаказателно производство, а образуваните се прекратяват.
В случай, че искането бъде удовлетворено и корекцията бъде извършена платената компенсаторна такса подлежи на възстановяване. За да бъде възстановена собственикът или ползвателят трябва да подаде заявление за възстановяване на неоснователно заплатени такси.
В случаите на сгрешена винетка не се възстановяват глоби и имуществени санкции, наложени с наказателни постановления или електронни фишове, както и компенсаторни такси, когато е направен отказ за корекция.