Има ли още място за нови молове в София?
Най-новият търговски център в столицата още търси наематели
Tълпи от посетители и надпреварващи се за място наематели...истинска еуфория. Така първите молове в София отворяха врати преди шест години.
Каква е картината днес? Инвеститорите явно са на мнение, че столицата може да побере още големи търговски центрове. Това се доказа и от скорошно проучване, поставило София на третото място сред големите градове в Източна Европа по търговски площи в строеж за третото тримесечие на 2012 г.
Действащите в момента молове в столицата разполагат с около 200 хиляди квадратни метра търговска площ. Още 33 хиляди кв. м. бяха прибавени към тях от Bulgaria Mall, открит преди седмица и то както повелява традицията шумно.
Пред www.economymagazine.bg управителят на Bulgaria Mall Александър Александров заяви, че между 80 и 85% от търговските площи в мола са договорени, в момента обаче действащи са обектите на 60% от територията на мола. За сравнение "Сердика Център", който отвори в края на 2009 г., прие първите си посетители с 98% запълнени от наематели площи.
Свободните в момента търговски площи общо за всички молове в столицата са между 5 и 8% според различните доклади на консултантските фирми. The Mall, Serdika Center и Mall of Sofia отчитат ниски нива на този показател, в рамките на едва 2% до 3%.
Една от основните разлики между първата и втората вълна молове в София се крие в списъка с предлагани марки. Преди шест години търговските центрове можеха да предложат на българските клиенти непознати за страната модни фирми.
Такива премиери се случват и сега, но доста по-скромно. Едно от предимствата на новия Bulgaria Mall, например, е привличането на британската фирма Debenhams.
Една тенденция обаче остава непроменена. Най-голямата притегателна за посетителите във всички молове оказва се остават - големите хранителни магазини. За една седмица работа от Bulgaria Mall вече отчитат, че интересът на посетителите е насочен главно към ... Carrefour. ".. и към Технополис, SportDepot, H&M, Debenhams, но главно към Carrefour", коментира Александров. Carrefour притежава вече два магазина в софийски моловe, три имат и Piccadilly.
Трета вълна
Смятате, че моловете в София са достатъчно? До края на 2013 г. търговските площи в големите центрове в София ще се удвоят, посочи анализ на Forton International. Това ще се случи след отварянето на двата големи проекта -
Paradise Center, който ще се намира на бул. "Черни връх" и ул. "Сребърна" (със своите 80 хил. кв. метра) и Sofia Ring Mall на Околовръстното шосе (с площ от 72 хил. кв. метра).
В момента на 1000 софиянци се падат по 83 кв. м. търговска площ. Европейската статистика отчита, че на 1000 души в ЕС са отредени 247 кв.м. Разликата межди данните е голяма, но и българските доходи и потреблението у нас е по-малко.
След откриването на новите проекти през 2013 г. обаче това съотношение ще нарасне до 115 кв.м., показа доклад на Colliers. Прогнозите за 2013 г. сочат, че покупателната способност в България ще представлява една трета от средноевропейската. В същото време търговските площи на 1000 души от населението ще възлизат приблизително на 50% от средноевропейските данни, а търсенето основно се движи от хранителните вериги, модните оператори и заведенията.