Куба разреши вноса на коли след 50-годишна забрана
Решението слага край на цяла ера, коментират агенциите
Куба разреши вноса на коли след 50-годишна забрана. Решението на кабинета бе обявено от официалния вестник "Гранма", съобщи АФП. Това е краят на една ера, която превърна в икони винтидж автомобилите, коментира агенцията.
Сега в Куба могат а се видят предимно американски коли от 50-те години на миналия век, купувани преди американското ембарго - Шевролет, Понтиаки Форд, както и съветските Лада и Москвич, препомня АФП.
Решението на кабинета да се продават свободно коли на свободни цени е взето в сряда, обявява официалният вестник на островната държава. Разрешава се продажбата на всякакви типове автомобили, ванове, камиони и мотоциклети. Това ще спре практиката собствеността на автомобил да се счита за привилеги от кубинците, коментира АФП.
В. "Гранма" съобщава, че досегашната практика коли да се купуват с т.нар. "пълномощно", издавано от транспортно министерство,е генерирала възмущение, неудовлетворение и в немалко случаи е била източник на спекулации. Собствениците на такива пълномощни все пак ще се ползват с предимство при покупката на автомобил, когато влязат в сила новите условия.
Няма точни данни за автопарка в Куба, но според наблюдатели все още около 60 000 американски коли са в движение из острова.
Дългоочакваните от кубинците промени са част от опитите на президента Раул Кастро да либерализира съветския стил на кубинската икономика, коментира агенцията. И припомня, че през септември 2011 г. правителството разреши на местни и чужди граждани да продават един на друг старите си използвани автомобили.
Правителството засега не разкрива овече подробности относно либерализацията, но подчертава, че ценообразуването за автомобилите ще става по подобен начин като това за частните продажби на използвани коли. Това кара анализаторите да предполагат, че кабинетът ще въведе солидни такси върху продажбите на вносни коли. Заради забраната досега цените на автомобилите в Куба са наистина астрономически, припомня АФП. Базов модел на Лада, например, се продава за 12 000 долара, колкото струва и Форд от 1957 година, работил десетилетия като такси. Кадилак кабриолет като тези, които предлагат туристически обиколки из Хавана, може да струва над 80 000 долара. За много кубинци, чиято месечна заплата е 20 долара, притежанието на автомобил е само сън.