Таксата от 20% за ВЕИ ще изравни различията между производителите
От Министерство на икономиката и енергетиката твърдят, че подобна мярка се прилага в редица държави от Европейския съюз
Една от целите на предложението за въвеждане на такса от 20% от преференциалната цена при задължително изкупуване на електрическа енергия, произведена от вятърна и слънчева енергия на регулиран пазар, е да се намалят резките разлики между цените на различните производители, работещи на регулирания пазар. Това се казва в позиция на Министерство на икономиката и енергетиката (МИЕ) по повод направените предложения между първо и второ четене на Законопроекта за Държавния бюджет на Република България за 2014 г. от група народни представители от "Атака". От МИЕ напомнят, че народните представители имат право на законодателна инициатива, а вземането на крайното решение е воля на Народното събрание.
От енергийното министерство дават пример за различията в цените, при които се изкупува електроенергията в микса. "Преференциалните цени за изкупуване на енергия от ВЕИ, определени от ДКЕВР за 2013 г., достигат 353 лв. за МВтч. За сравнение изкупната цена на електрическа енергия от АЕЦ "Козлодуй" е 37.75 лв./МВтч, а тази произведена от ТЕЦ "Марица изток 2" ЕАД е 63.14 лв./МВтч", обясняват от МИЕ.
От там твърдят, че таксата за производителите на електрическа енергия от слънчева и вятърна енергия не е такса върху приходите на тези производители и в този смисъл не представлява квазиданък. Търговията на свободния пазар, износът на електроенергия, както и енергията произведена за задоволяване на собствени нужди е изцяло освободена от такси.
Внесеното предложение от народните представители не предвиждат въвеждането на обратна сила на закона. Таксата няма действие по отношение на изкупена електрическа енергия на преференциални цени за някакъв минал период, а само за бъдещо изкупуване след приемането на закона.
Следва да се има предвид, че таксата, която ще следва да бъде удържана, е нормативно признат разход, т.е. той в крайна сметка ще намали и корпоративния данък, който следва да се заплаща от производителите на електрическа енергия от слънчева и вятърна енергия.
Подобни мерки се прилагат и от други европейски законодателства, дори с ретроспективно действие като Чехия, където е въведен данък върху преференциалните цени от 26 до 28%, и Гърция - 30 %. Мерки, свързани с реформиране на схемата за подпомагане на възобновяемата енергия, са предприети от Италия, Испания, Румъния и Обединеното Кралство, твърдят от МИЕ.
Обхватът на таксата също така е твърде стеснен до сделките на регулиран пазар на електрическа енергия на преференциални цени. Производителите сами са избрали търговията на регулиран пазар с преференциални цени, а държавата е въвела по-благоприятно за тях третиране и е задължила обществения доставчик да изкупи цялото количество произведена енергия. При промяна на средата законодателят е в правото си да въведе и такси за произведената и изкупена по преференциални цени електроенергия.
В Насоките на Европейската комисия за държавна намеса в електроенергийния сектор от 5 ноември 2013 г. ясно е казано, че "преференциалните цени са приложими с цел поддържане на ниски нива на рисковете за инвеститорите в нови технологии. С развитието на технологиите, техният дял от производството достига значителен дял от пазара, така че този вид защита не е необходим и следва да бъде прекратен в рамките на определен период от време".
Съгласно изискванията на ЕС производството на електроенергия от ВЕИ до 2020 г. в България трябва да достигне 16%. Към момента производството на ел. енергия от ВЕИ, е близо 15%. За сравнение инсталираните мощности от фотоволтаици са над 1000 МВт и още 680 МВт - от вятърни централи.
Преференциалните цени за производство на електрическа енергия от ВЕИ не отчитат конкретни стойности на индивидуален инвестиционен проект, а осреднени такива на основата на официални източници и международния опит, коригирани със специфичните за България обстоятелства.