Две компании искат да инвестират в зоната на бившето летище в Стара Загора
Министерството на икономиката и индустрията планира още две нови индустриални зони в България
Плановете за превръщане на бившето летище край Стара Загора в икономическа зона започват преди повече от осем години. Теренът е собственост на Държавната консолидационна компания (ДКК) и през последните години беше заложен като обезпечение по кредит към Българска банка за развитие (ББР). След погасяването му в началото на тази година той е освободен и именно тази стъпка дава възможност на територията на летището да започнат нови дейности.
Интерес към терена
Реализирането на проекта Индустриален и логистичен хъб Стара Загора е заложено в новата Концепция за индустриалните паркове в България, изработена от Министерството на икономиката и индустрията, заявиха в отговори на въпроси на Economic.bg от ведомството. Целта за развитието му е да се даде възможност за ускорено развитие на зоните посредством публично-частно партньорство (ПЧП) между държавата в лицето на „Национална компания индустриални зони“ (НКИЗ) и международни или местни инвеститори, които имат интерес и ноу-хау как да ги изграждат.
Предвижда се паркът да бъде разположена на около 3000 декара. Към момента поземленият имот е с предназначение за транспортна дейност и е необходимо презониране за промишлено предназначение.
Към терена има две инвестиционни намерения от компании, опериращи в автомобилния сектор – белгийска и германска. Едната инвестиция предвижда създаването на 600 нови работни места, другата – 800", казаха от МИ за Economic.bg.
От ведомството не уточняват имената на компаниите, но в края на миналата година правителството обяви, че белгийската Avesta Battery & Energy Engineering има инвестиционно намерение за 1.1 млрд. евро за производство на батерии в България, а единият от проектите е именно в Стара Загора. Според информацията тогава става въпрос за завод за производство на литиево-йонни батерии.
Преструктуриране на икономиката
Централното географско разположение на област Стара Загора я превръща в кръстопът на важни транспортни артерии между източната, западната, северната и южната части на България, което е важна предпоставка за утвърждаването ѝ като международен индустриален и логистичен център. Предимствата на региона са: кръстопът на четири паневропейски транспортни коридора, добре развита железопътна мрежа и възможности за индустриални и строителни дейности.
Област Стара Загора е един от трите района в България, засегнати от прехода към постигане на целите на ЕС в областта на енергетиката и климата и неутрална по отношение на климата икономика. В региона са налични голям брой технически подготвени кадри, които биха могли да бъдат наети от инвеститори в различни високотехнологични производства, казват от МИ.
Предвид предстоящото преструктуриране на икономиката на област Стара Загора приоритет следва да бъдат проекти за производства, които се очаква да са актуални през следващите 20 – 30 години и които могат да ползват експертизата на хората от региона. Затова и секторната специализация на парка може да бъде в областта на високотехнологичните производства и услуги, свързани с компоненти за енергийни системи, електрически автомобили, производство на акумулаторни батерии, производство на зелен водород, електроника и електротехника, инвестиции в нови енергийни източници.
Като областен град Стара Загора има потенциал за локално търсене за складови и производствени площи. Проектът за летището има мащаба да привлече и чужди компании, които търсят да преместят дейността си извън столицата.
На територията на Индустриален и логистичен хъб Стара Загора може да бъде изграден модерен многофункционален комплекс, включващ предимно производствени и логистични сгради клас А с обслужващи офиси, студени складове, зелени площи и паркова среда.
С цел реализиране на процедурите по изграждане на индустриалния парк е необходимо да бъде подписан договор за експлоатация, с оператор НКИЗ ЕАД, като след изготвянето на основния проект за Индустриален и логистичен хъб Стара Загора ще стартират всички устройствени процедури.
Нови зони
Министерството на икономиката и индустрията е разработило цялостна Концепция за развитие на индустриалните паркове и зони 2024 – 2028 г., която се очаква скоро да бъде публикувана.
Документът има за цел да конкретизира целеви региони и сектори, откроява и анализира бизнес възможностите и реалното търсене от страна на инвеститорите и отчита потенциала, свързан със спецификата и степента на развитие на инфраструктурата на отделните индустриални локации.
Концепцията ще представи визията за развитието на индустриални паркове и зони като предпоставка за привличане на стратегически инвеститори в сектори с висока добавена стойност. В Концепцията фокусът е поставен върху развитието и изграждането на индустриалните паркове и зони чрез Националната компания индустриални зони в Северна България – Индустриален парк Видин, Индустриален парк Плевен – Телиш и Свободна зона Русе. Ще бъде продължено доизграждането на добре развитите индустриални паркове с държавно участие в лицето на Индустриален парк София – Божурище и Индустриален и логистичен парк Бургас, като се инвестират средства за належащи инфраструктурни подобрения и се привличат проекти с високотехнологичен профил.
В документа е заложена концепция за изграждането и на нови зони – Индустриална зона Доброславци, Индустриален и логистичен хъб Стара Загора и Индустриален парк Аксаково, разположени в ключови за страната региони. Ще бъдат набелязани и конкретни действия за развитието на индустриалните паркове и зони в съответствие с приоритетни сектори и стимули за привличане, задържане и разширяване на инвестициите в тези локации.
Предвижда се развитието и изграждането на подходяща инфраструктура на индустриалните паркове и зони, което ще даде предвидимост за реализацията на предприемаческите идеи и процеса на планиране и осъществяване на инвестиционните намерения, казват още от МИ.