Новото кръстовище на „Гоце Делчев“ и „Цар Борис III“ се оскъпява с 5 млн. лв.
Дела за отчуждаване на имоти са пречили да този момент за възлагане на строителството
Дългоочакваното кръстовище на две нива на софийските булеварди "Гоце Делчев" и "Цар Борис III" ще струва на данъкоплатците още 5 млн. лв. Средствата ще са за строителни дейности, забавени заради отчуждаване. Изграждането на кръстовището се вкарва като допълнителна дейност към обявената преди две години обществена поръчка за изграждане на Метростанция 14 в непосредствена близост до булевардите.
Това става ясно от обявление за изменение на поръчката за проектиране и изпълнение на първия етап от разширението на метрото в София - трета метролиния.
По план строителството на кръстовището трябва да се извършва паралелно с изграждането на третия лъч на метрото в района, което включва новата метростанция в Красно село. Тунелното преминаване от бул. "Гоце Делчев" към ул. "Житница" под бул. "Цар Борис III" трябва да осигури безконфликтно преминаване на колите.
Преди изменението, което е публикувано на сайта на Агенцията по обществени поръчки на 24 май, стойността на поръчката бе близо 48 млн. лв. Сега към тях се добавят още около 5 млн. лв.
Строител на тази част от метролинията е Обединение „Метро-3-2014” ДЗЗД, а същото ще строи и кръстовището на две нива. Според възложителя „Метрополитен“ ЕАД сдружението е единственото, което може да се справи с допълнителните строителни дейности по проекта. Като причина е изтъкната "спецификата на изграждане на метротунела в района на кръстовището с тунелно-пробивна машина, която не позволява над и в близост до тунела да се извършват сериозни изкопни работи". Според възложителя, ако бъде избран друг изпълнител, "това би довело до поява на деформации в тунелната облицовка, а оттам до течове и конструктивни проблеми, застрашаващи сигурността и експлоатационната годност на тунела".
Графикът по основния договор е фиксиран и не подлежи на промяна, защото би застрашило изпълнението на целия Проект за трета линия, става ясно от обявлението на възложителя.
"Част от кръстовището вече е построено под бул. "Цар Борис III", каза пред Economic.bg изпълнителният директор на „Метрополитен“ ЕАД Стоян Братоев и допълни, че до този момент строителните дейности не са били възможни, защото са били свързани с приключване на дела, водени за отчуждаване на имоти. По думите на Братоев делата със собственици на шест имота са се проточили и без приключването им не е било възможно възлагането. "В допълнителните 5 млн лв. не е включена сумата за отчуждаване, а само строителството", заяви Братоев.
Метростанцията под кръстовището на булевардите е проектирана като двуперонна с два вестибюла и топла връзка със спирките на трамвая, както и пътен възел под бул. "Цар Борис III". Станцията лежи в западната част на кръстовището, като по-голямата част от конструкциите ѝ са под ул. "Житница". Конструкцията на станцията е сложна, тъй като над нея преминава и автомобилният пробив на кръстовището на две нива на бул. "Цар Борис III" и бул. "Гоце Делчев".
Включените дейности в поръчката са свързани с изграждането на подпорни стени, локални платна и рампи в района на метростанцията, полагане на 2600 т асфалт, 5400 м2 пътни настилки от паваж, 6000 м2 тротоари от унипаваж по бул. „Гоце Делчев“ и ул. „Житница“, 480 л.м. конструкции за подпорни стени между рампите и локалните платна на двете улици, помпена станция за отводняване на рампите, както и реконструкция на инженерните мрежи, които ще бъдат засегнати от изграждането на рамповите участъци и подпорните стени (ел. снабдителни мрежи, ВиК мрежи, телекомуникации, улично осветление).