Българските износители искат "невидим протекционизъм"
Ще е успех, ако тази година експортът ни достигне миналогодишния, смятат от новоучредената асоциация
„Надеждите за износа на България през тази година е да достигне нивата от миналата година и това ще се счита за успех”, обяви Иво Тодоров, председател на управителния съвет на новоучредената Асоциация на българските износители (АБИ) и представител на Приста ойл.
Според статистиката износът през февруари се понижи с 1,8% на годишна база, а през януари с 10%. „Спадът в първите два месеца на тази година се дължи на субективни фактори като тежката зима в цяла Европа, но има забавяне на икономическото развитие в основни наши партньори като Италия и Гърция, като в момента всички износители търсят сделки на ликвидни пазари като Близкия Изток и Централна Азия”, коментира той.
Според Красимир Дачев, зам. председател на управителния съвет на АБИ и основен собственик на Свилоза АД, за германците зимата не е била проблем, така че не вярва тежката зима да е пречка пред износа на България през януари и февруари.
По думите му има изкривяване на данните за износа от последните две години, защото цената на цветните метали се е повишила в пъти и това прикрива спада на другите износители.
Около 3 млн. са активните потребители на българския пазар. Това е недостатъчна база за растеж на производствените ни компании. Вътрешното потребление не може да обезпечи сериозните производства и търговия. Ето защо основният източник на приходи в държавата е износът. За да успешен той, е необходимо българският бизнес да действа съгласувано.
Необходимо е да се приеме стратегия, като се насърчи експорта на готова високотехнологична продукция. През последните години износът ни нараства основно при суровините и услугите, напомниха от АБИ. Това обаче не носи добавена стойност и не осигурява необходимите приходи за бюджета.
„Зад общата картина се крие недостатък. Не случайно нито една държава няма мито за внос на суровини, посочи Красимир Дачев. - Едно производство, за да генерира приходи, които създават данъци, трябва да мисли за износа като начало на регионално ниво, а след това е възможно да се търси разширяване и в други региони, където българският износ не е представен.”
От АБИ смятат, че за да е успешен българският износ, е необходимо да има „невидим протекционизъм”, който да закриля местните производители. Те не се надяват на помощ от държавата, тъй като все още няма дългосрочна и целенасочена политика, липсвала и дългосрочна визия.
За да компенсират недостатъците и да постигнат целите си, от асоциацията предвиждат серия мерки и политики, включващи обучения и лобиране.
„Асоциацията е отворена за нови членове. В момента фирмите учредителки на АБИ покриват 20-25% от износа на страната, но вярваме, че може да достигнем покритие от 50%“, смята Иво Тодоров.
Петя Стоянова