Над 4 млн. лв. са предвидени за ремонти на гари през 2014 г.
Планира се извършване на ремонти на 16 сгради и перони, заяви Инж. Златин Крумов, заместник генерален директор на НКЖИ
- Инж. Крумов, какъв приоритет е ремонтът на жп гарите?
Железопътните гари са неделима част от жп инфраструктурата. Те са първото, което виждат пътниците. Национална компания "Железопътна инфраструктура", като управител на железопътната инфраструктура, стопанисва 307 гари, 369 спирки, 22 разделни постове, сгради на железопътни участъци и четни помещения, сгради на маршрутнорелейни централизации (МРЦ), трафопостове, тягови подстанции, стрелкови кабини и др.
Голяма част от сградите са построени преди 1980 г. На малка част от тях до настоящия момент са извършени основни ремонти. Ние се стремим, с модернизацията на тези гари, първо, да осигурим комфорт на пътниците, второ, да осигурим нормална и достъпна среда за лица с намалена подвижност. Много е важно да подобрим енергийната ефективност на гарите, тъй като имаме значителни разходи за отопляването им, особено през зимния период, за да осигурим комфорт в чакалните за пътниците и удобство за колегите в служебните помещения.
- Какво ще включва ремонтът на сградите?
Като цяло строителството основно включва подмяна на покривни покрития (керемиди, хидроизолация и др.), цялостна или частична подмяна на дограмата (алуминиева или PVC), възстановяване и пребоядисване на фасадите, направа на външни топлоизолации, подмяна на настилките, ремонт на чакални, ремонт на тоалетни, ремонт на вътрешните и външни инсталации, вътрешни довършителни работи, вертикална планировка и околни пространства.
- Какви средства са заложени за ремонтни дейности през тази година от бюджета на Компанията?
За проект - "Преустройство на възлови жп гари в съответствие с европейските изисквания" през 2014 г. са разчетени 4 090 000 лв. с ДДС. Предвидено е извършване на ремонти на 16 сгради и перони, чрез възлагане на обществена поръчка. Текущи ремонти ще се изпълняват на гарите Ботев, Шивачево, Хисаря, Баня, Съединение, Труд и др.
В процес на възлагане на инженеринг (изготвяне на проект и извършване на строително-монтажни работи) са жп гарите в Нова Загора, Стара Загора и Шумен, както и противопожарен водопровод на гара Дружба, като същите ще останат преходни за изпълнение и през 2015 година. Отделно използваме европейско финансиране за модернизация на някои по-големи жп гари.
- Какви са плановете на компанията за следващата година?
През 2015 г., при осигурено финансиране, е предвидено ремонтите на гарите Монтана, втори етап на гара Кюстендил, Труд, Езерово, Стражица, Подвис и др., както и технически сгради на жп инфраструктурата - маршрутнорелейни централизации, подрайони по електроразпределение, железопътни участъци, четни помещения и др. Ще започнат основни ремонти на гарите Повеляново, Разград, които е предвидено да завършат през 2016 г.
С извършването на ремонтни работи по сградния фонд се цели постигане на нормални условия за пътуващите и работещите в гаровите комплекси, трайно отстраняване на течове върху съоръженията с високо напрежение за гарантиране безопасността на експлоатацията им, осигуряване на изискванията за противопожарна безопасност и енергийна ефективност, както и привеждане на гарите в съответствие с изискванията на нормативната уредба за изграждане на достъпна среда в урбанизираните територии.
С извършване на тези ремонтни дейности сградният фонд ще придобие съвременен вид, напълно отговарящ на европейските изисквания.