Само за три години: Концесионерът на Летище София дължи близо 155 млн. лв.
Сумата обаче ще бъде платена едва в периода 2046 – 2048 г. заради гласуваната 10-годишна отсрочка на концесионните такси от последното правителство на ГЕРБ
Концесионерът на Летище София – „Соф Кънект“ – дължи концесионни такси в размер на над 79 млн. евро (над 154.8 млн. лв.) само за първите три години от 35-годишната концесия. Сумите стават ясни от отговор на служебния транспортен министър Георги Гвоздейков на въпрос на депутата Никола Димитров („Възраждане“). Сумите ще бъдат плащани на две равни вноски едва в периода 2046-2048 година.
Огромните суми ще бъдат плащани едва след около 20-22 години, тъй като малко след старта на концесията отиващото си правителство на Бойко Борисов през пролетта на 2021 г. гласува 10-годишно отлагане на концесионните такси заради пандемията и намаления пътникопоток. Тогава транспортен министър бе Росен Желязков, който бе на мнение, че изменението няма да ощети държавата, въпреки че още тогава бея ясно, че става въпрос за около 245 млн. евро.
Припомняме, че „Соф Кънект“ единствено внесе първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лв. (над 336.7 млн. евро) в началото на 2021 г.
През юли миналата година транспортният министър Гвоздейков загатна за възможност да се преразгледа решението за отлагане на концесионните такси заради увеличения пътникопоток. Въпреки това нищо подобно не се случи и след проведена среща със „Соф Кънект“ от министерството обявиха, че ще затегнат контрола върху концесията.
Дължимите такси за периода 2021-2023 г.
В отговора си до народния представител Гвоздейков сега напомня, че концесионните възнаграждения за първите 10 години от 35-годишната концесия са отсрочени за плащане през последните 10 години от нея, т.е. те са дължими и ще бъдат изплатени от концесионера от 26-тата до 35-тата година от срока на концесията.
Служебният министър предоставя и точна разбивка на дължимите суми. За периода 20 април – 31 декември 2021 г. дължимото годишно концесионно възнаграждение е в размер на над 17.2 млн. евро без ДДС. То ще бъде заплатено от „Соф Кънект“ на две равни вноски през 26-тата година от срока на концесията, т.е. едва през 2046 г.
За 2022 г. годишната концесионна такса е в размер на над 27.2 млн. лв. евро без ДДС. Тя също ще се плаща на две вноски през 27-мата година от срока на концесията, т.е. 2047 г.
За миналата година – 2023 г. – дължимата концесионна такса е в размер на над 34.5 млн. евро без ДДС. Сумата трябва да бъде изплатена на две равни вноски през 28-мата година от срока на концесията, т.е. през 2048 г.
Инвестициите и трафикът
Гвоздейков допълва, че според петгодишния инвестиционен план (2021-2025 г) „Соф Кънет“ има задължение да инвестира 143 млн. лв. (около 73 млн. евро). Към края на миналата година реализираните инвестиции са в размер на 49 млн. лв. (25 млн. евро) като се очаква до края на 2024 г. общият им размер да бъде 98 млн. лв. (50 млн. евро). Такива намерения бяха обявени и от концесионера в началото на годината.
Над 7.2 млн. пътници са обслужени през 2023 г. от летището, сочат данни за пътникопотока, предоставени от служебния министър. Спрямо 2022 г. това е увеличение с 1 милион. Преди пандемията – през 2019 г. – са обслужени над 7.1 млн. пътници, т.е. през миналата година трафикът на летището се нормализира и е достигнал нивата отпреди пандемията.
Най-слаба е била 2020 г. (бел. р. - тогава пандемията се разрази в България), когато са обслужени малко под 3 млн. пътници. През 2018 г. пък преди концесията през летището са преминали малко над 6.9 млн. пътници.