Политическата криза отблъсна купувачите на ваканционни имоти
Цените по курортите падат през пролетта на 2013 г.
Протестите от началото на годината, политическата криза и падането на правителството през февруари тази година са отблъснали купувачите на ваканционни имоти от февруари насам. Това се казва в анализ на инвестиционната компания GreenLife. Наблюденията сочат, че интересът към зимните комплекси става все по-слаб, а сделките по Черноморието са по-малко спрямо миналата година. Много от огледите, планирани за февруари 2013 г., се отложиха за май и юни, затова от GreenLife очакват, че през лятото пазарът ще се раздвижи.
Цените в курортите отчитат спад, като в Банско нивата тази пролет са намалели до 450 евро при 650 евро на кв. м. през февруари 2012 г. В Созопол понижението е сравнително по-ниско и към април 2013 г. нивата са около 1000 евро. В Слънчев бряг цените варират между 300 и 600 евро. Бюджетите на купувачите се движат между 60 и 80 хил. евро.
Спадът на цените според GreenLife се дължи отчасти на политическата нестабилност, но много повече на неправилната държавна политика спрямо развитието на българските курорти.
"Пазарът на зимни ваканционни имоти е предимно вторичен", коментира Мариана Даскалова, търговски директор в GreenLife. По думите й в годините на бум продажбите в зимните ни курорти са били основно с инвестиционна цел. "Днес тези собственици трябва да решат дали да продадат имота, често на загуба, или да започнат да го използват. Там, където инвеститорите са подходили отговорно, поддържат комплексите и осигуряват добавена стойност, собствениците използват имотите си, но останалите търсят продажба и то на всяка цена", добавя Даскалова.
"Туристите идват в Банско да карат ски и отиват по Черноморието заради морето. Да няма писти и лифтове на планината е същото като да няма плажове на морето", обясни ситуацията в зимните курорти Теофил Петров, изпълнителен директор на GreenLife.
На пазара на летни ваканционни имоти се изграждат изключително малко нови проекти, но те са добре планирани и имат всички предпоставки да задържат интереса на купувачите. Въпреки това и този пазар през 2013 г. среща определени трудности. Спънките не са свързани с вътрешни за бранша проблеми, а с привнесени, се казва още в анализа.