Търговци бранят обувките втора употреба
На месец в страната ни влизат 800 тира с дрехи „втора ръка”
Търговците на дрехи втора употреба са събрали 20 000 подписа за отпадане на забраната да продават обувки втора ръка. Наредбата на здравното министерство е в сила от 7 години и няма подобен аналог в нито една друга страна от ЕС, посочиха от бранша.
Подписите срещу забраната са събрани в рамките на 3 месеца. Търговците обясниха, че клиентите искат да купуват употребявани вече обувки, тъй като според потребителите стоката била безвредна, евтина и качествена.
Според търговеца Севдалин Спасов забраната удря малките фирми, защото по-големите вериги вече са се ориентирали и продават обувките, които получават в магазини извън страната. Малките търговци обаче не могат да си го позволят и така се стига до неизбежни фалити.
Според него така българският потребител е лишен от правото на избор - дали да си купи обувки за 5 лева със съмнително качество, които се продават на всеки ъгъл, или обувки от техните магазини, които са с доказано качество.
„Чувал съм да се говори за гъбични инфекции - категорично заявявам, че няма такова нещо, защото тези дрехи и обувки, които идват в България предимно по море, са добре дезинфекцирани”, коментира още Севдалин Спасов.
Според търговците е странно, че на тях им се забранява да продават обувки, след като в ски курортите, боулинг залите и зимните пързалки на отделните клиенти не се предлагат чисто нови обувки, а вече употребявани.
От бранша посочиха, че ако се разреши продажбата на обувки втора употреба, ще се наложи да се наемат и нови служители в магазините, което ще се отрази положително на пазара на труд в България. Към момента над 20 000 души се трудят в повече от 4000 подобни магазина. На месец в страната ни влизат 800 тира с употребявани дрехи или това са около 10 000 тона.
От данни на „Галъп интернешънъл” става ясно, че 41 процента от българите пазаруват употребявани дрехи. По сметките на браншовиците обаче този процент е над 50, но българите, заради своя свян, не го признават.
Основният фактор за избор на този тип магазини са по-ниските цени, което е валидно за над 67 процента от купувачите. За около 45 процента водещо е доброто съотношение между цена и качество, а за 20 на сто – богатият асортимент.