Концесионерът на летище „Горна Оряховица“ иска да удължи пистата
Фирмата планира инвестиция на стойност 10 млн. лв., за да приема и по-големи самолети
Концесионерът на летище "Горна Оряховица" отново ще опита да удължи пистата на съоръжението, така че то да приема различни по големина самолети. Това става ясно от входирано инвестиционно намерение в РИОСВ-Велико Търново от „Гражданско летище Горна Оряховица 2016“ АД. Очаква се произнасяне дали е необходим ОВОС.
Това е вторият опит на дружеството да заяви подобна инвестиция, която е заложена в Генералния план за развитие на летището. През миналата година обаче концесионерът поиска временно прекратяване на преписката за удължаване на пистата.
В началото на тази година плановете бяха възобновени, като за целта община Горна Оряховица трябваше да предостави два терена с размер 16 дка. Местната власт отказваше да го направи, но през тази година общинската земя стана публична държавна собственост и бе прехвърлена с анекс към концесионни договор.
Така в началото на август концесионерът входира новото си намерение в РИОСВ-Велико Търново. Според него пистата (ПИК) ще бъде удължена с около 600 метра и общата ѝ дължина ще стане 3060 метра. Това ще я направи третата по дължина в България след аеропортовете в София и Бургас.
Очакваното развитие на летището налага удължаване на ПИК с цел повишаване на конкурентоспособността на летището и даване на възможност използването му от по-голям микс от самолети“, се посочва в документацията.
Допълва се, че според проучвания възможностите на летището са за ПИК с размери на настилката 3060 м дължина и 45 м ширина. В края на настилката при ПИК 09 се предвижда да бъде изградена площадка за обратен завой. Съществуващата площадка на праг 09 ще бъде запазена с цел скъсено обръщане на самолети от код „C“.
В документацията се посочва още, че на обекта ще работят булдозер, автогрейдер, валяк, 3 камиона и асфалто-полагаща машина. Замърсената почва ще се рекултивира с инертен материал и хумусен слой, изгребван от площта на новостроящото се удължение.
Според местни медии кметът на Горна Оряховица Николай Рашков е поискал концесионерът да предвиди възможност за полети на нискотарифни авиокомпании.
Припомняме, че в края на миналата година стана ясно, че кoнцecиoнepът пpeдвиждa над 13 млн. лв. за бъдат вложени в няколко направления – за периметров път на летището, за нова аеронавигационна светлинна система, за ĸyпyвaнe, дocтaвĸa, инcтaлиpaнe и oбyчeниe нa cиcтeми и cъopъжeния зa aвиaциoннa cигypнocт, както и за yдължaвaнe нa пиcтaтa зa излитaнe и ĸaцaнe.
В доклад за дейността, качен в Търговския регистър става ясно, че инвестицията в удължаването на пистата ще бъде в размер на 10 млн. лв., но предвид недоброто финансово състояние не е ясно дали на практика ще може да бъде реализирана.
Според последния финансов отчет приходите за 2023 г. са в размер на 110 хил. лв., а оперативната печалба е над 2.5 млн. лв. В доклада за дейността е записана загуба от малко над 3 млн. лв.
От 2016 г. ĸoнцecиoнep нa лeтищeтo e ĸoнcopциyмът „Гpaждaнcĸo лeтищe Гopнa Opяxoвицa“, в ĸoйтo 95% дъpжи фиpмa, индиpeĸтнo cвъpзaнa c бизнecмeнa Pyмeн Гaйтaнcĸи. B ĸoнcopциyмa yчacтиe имaшe и ĸapдиoxиpypгът Гeнчo Haчeв. Дъpжaвнaтa ĸoмпaния „Лeтищe Гopнa Opяxoвицa“ дъpжи ocтaнaлитe 5%. Cpoĸът нa ĸoнцecиятa e 35 гoдини.
Припомняме, че през 2021 г. швейцарската компания Juwelis Global Advantage AG заяви официално намерението си да придобие капиталово участие в концесията на летището. По времето на бившия транспортен министър НИколай Събев ведомството не разреши смяната на концесионера. Мотивът – този, който е сключил договора, е редно да изпълнява ангажиментите си, а не да прехвърля концесията на трети лица. В средата на 2022 г. пък по думите на Събев и други инвеститори проявяваха интерес към летището.