Няма нужда от реконструкция на пътя Русе – Бяла
Според регионалния министър проблемът с многото катастрофи ще се реши, когато бъде построена магистрала Русе – Велико Търново
Виолета Коритарова:
Една от най-опасните отсечки в страната – тази между Русе и Бяла, на която непрекъснато се случват катастрофи – няма нужда от подобряване и реконструкция. Предприетите до момента мерки са достатъчни, но трайно решение на пътния травматизъм на първокласния път се очаква да има едва когато бъде построена и завършена прескъпата магистрала Русе – Велико Търново. Това се разбра от думите на служебния министър на регионалното развитие Виолета Коритарова по време на парламентарния контрол в петък.
Тя отговори на въпрос на народния представител Иван Белчев (ПП-ДБ), който заяви, че въпреки сложените колчета, които не позволяват изпреварване, пътят остава „убиец“. Той посочи конкретни мерки за подобряване на проблемния участък, които са заложени в доклад на междуведомствена комисия от 2022 г. Някои от тях са свързани с увеличаване на броя на пътните ленти, подрязване на клони и храсти в завоите с цел по-голяма видимост, ограничаване на скоростта и поставянето на релефна шумна пътна маркировка.
Извършването на реконструкция на първокласния път с допълнителни ленти няма да е целесъобразно. Усилията са съсредоточени в изграждането на магистралата. При наличието ѝ сме убедени, че ще намалят ПТП-та и травматизмът“, заяви Коритарова.
Припомняме, че строителството на автомагистралата между Русе и Велико Търново започна тази пролет със 7.9 километра от лота при обхода на Бяла. В проекта е заложено да бъде с дължина от над 132 километра, като е разделена на три лота. Първият е Русе – Бяла, вторият е обхода на град Бяла, а третият е между Бяла и Велико Търново.
Обществената поръчка за първите два лота бе стартирана още през 2020 г., но изпълнители бяха избрани едва през 2022 г. Общата индикативна стойност на поръчката бе над 987.2 млн. лв. без ДДС, но при отварянето на ценовите оферти на фирмите стана ясно, че те значително я надхвърлят. Въпреки че двата избрани консорциума подадоха най-ниски ценови оферти, инженерингът на аутобана надскочи 1.5 млрд. лв., т.е. километър ще струва около 20 млн. лв.
Нещо повече – срокът за завършване е 5 години, което на практика означава, че всички пътуващи по първокласния път между Русе и Бяла ще чакат доста време докато има трайно решение на катастрофите в отсечката. Не е ясно обаче дали сроковете ще бъдат спазени и дали цялата магистралата ще бъде достроена, тъй като преди месеци се разбра, че парите за нея не стигат.
Коритарова заяви, че в периода 2017 – 2022 г. са ремонтирани 47.5 километра от пътя в четири отсечки. От началото на тази година до края на май е извършено изкърпване, рязане на храсти и косене за над 80 хил. лв.
Трасето е в добро състояние“, отчете Коритарова.
По думите ѝ има въведена организация на движението с пътни знаци, които забравят изпреварването и сигнализират за намаляване на скоростта. Скоростта на движение извън населени места е 90 км/ч, а на кръстовищата е до 60-70 км/ч. В един от участъците е до 50 км/ч.