Търсят пари за пристанищата във Варна и Бургас
Пораженията от проваления проект за изграждане и развитие на нови контейнерни терминали не могат да бъдат компенсирани лесно и бързо, категоричен е Пламен Орешарски
В момента се работи по проект за изграждане на интермодален терминал на пристанище Варна. Строителството ще включва преместване на порта и ж.п. гарата в квартал "Максуда". Проектът ще кандидатства за финансиране пред новия фонд "Растеж и устойчиво развитие на регионите". Поради високата му стойност и невъзможност да бъде финансиран чрез оперативни програми, ще се търсят допълнителни варианти за осигуряване на средства, включително чрез публично-частно партньорство.
Подобно решение се търси и по отношение на пристанище Бургас. Там обаче предстоят още разговори с местните и регионални власти за постигане на съгласие по основните характеристики на терминала, включително за местоположението му. Това каза министър-председателят по повод решението на кабинета на ГЕРБ от 2012 г. да пренасочи към други проекти отпуснатия от Японската банка за международно сътрудничество и ратифициран от парламента заем от 36.93 млрд. йени (327 млн. евро) за модернизиране на морските пристанища във Варна и Бургас.
"Пораженията от проваления проект за изграждане и развитие на нови контейнерни терминали не могат да бъдат компенсирани лесно и бързо и това е очевидно за всички. Модернизирането на пристанищата във Варна и Бургас е наложително, ако искаме поне част от товаропотоците да преминават през нашата страна. Ще положим всички необходими усилия, за да разрешим този проблем", добави премиерът.
По думите му с отменения от правителството на Бойко Борисов и ГЕРБ проект за изграждане и развитие на нови контейнерни терминали на пристанищата Варна и Бургас България е била лишена от развитието на модерни и ефективни услуги и редица нови технологии, които правят страната ни много по-конкурентоспособна в този бранш.
Според Орешарски, по този начин вместо портовете във Варна и Бургас да станат врата към Балканите и Централна Европа, се е стигнало до сериозно отклоняване на националния и транзитен контейнерен поток през конкурентните пристанища Констанца и Солун. Резултатът от това е дълготрайно изоставане на България в най-значимия сегмент на развитие на транспортните услуги и сериозни негативи за развитието на икономиката на страната ни. "След като с лека ръка е пропиляно всичко, пред нашето правителство стои нелеката задача да започнем отначало, но от много по-неизгодни позиции и качествено променени икономическа и финансова обстановка", посочи Пламен Орешарски.
Той изтъкна, че прекратяването на споразумението за заем прави още по-необходимо изработването на концепция за развитие на пристанищата за обществен транспорт с национално значение. Наличието й ще позволи, от една страна, модерното и ефективно управление на инфраструктурата, а от друга - ще подпомогне процеса на планиране, разработване и изпълнение на инвестиционни проекти през следващия програмен период. За целта по Оперативна програма "Транспорт" е включен специален проект, по който ще бъдат извършени анализ на товарните потоци от и към българските пристанища, разработване на концепции за дългосрочно развитие на пристанищата, актуализиране на генералните им планове, придружено с необходимата екооценка.
"Актуализацията на генералните планове на пристанищата предстои да бъде извършена до края на 2014 г.", добави премиерът. Той посочи, че хармонизирането на плановете със стратегическите документи на международно и национално ниво ще даде възможност за планиране на необходимото инвестиционно и оперативно финансиране както с национални, така и с донорски средства.