Apple няма да е последната жертва на китайското забавяне
От свиването на икономиката в Китай ще пострадат редица компании в различни сектори
~ 4 мин.
Множество западни производители – от тези на автомобили до американския гигант Apple, който стои зад серията телефони iPhone, разчитат на Китай за своя растеж. Сегашното забавяне на икономиката на страната обаче поставя и техния подем под риск, пише CNN Business.
В сряда Apple обяви, че очаква отслабващата китайска икономика да удари продажбите ѝ, като новината доведе до спад от над 7% в цената на акциите на гиганта. В писмо до инвеститорите главният изпълнителен директор на компанията от Купертино Тим Кук заяви, че основната причина за негативната ситуация е забавящата се икономика в Китай.
Това обаче няма да е единственият играч, който може да пострада от ситуацията в азиатската страна. Спадът в Китай, който има втората по големина икономика в света, има вероятност да повлияе върху компании като General Motors, Volkswagen и Starbucks. Всички те предстои да отчетат приходите си през следващите седмици.
„Тази година има потенциал да бъде трудна за западните марки“, казва Бенджамин Кавендър, базиран в Шанхай анализатор в консултантската фирма China Market Research Group.
Китайската икономика изостава след десетилетия на експанзия. А сега се очаква растежът през 2018 г. да бъде най-слабият от 1990 г. насам. Перспективите за новата 2019 г. пък са още по-лоши, тъй като влияние ще окажат фактори като търговската война със САЩ и правителствените опити да се обуздае „препускащия“ дълг.
Всичко това създава проблеми за мултинационалните компании, които разчитат на огрония китайски пазар, за да увеличават световните си продажби. Идеята е, че китайските потребители ще са по-малко склонни да харчат парите си за най-новия смартфон или някоя луксозна чанта предвид това, че „затягат коланите си“.
Марки като Apple ще се борят с това, защото потребителите трябва да мислят повече, за да оправдаят придобиването на премиум продукти и брандове, смята Кавендър. Той обръща внимание и на факта, че Китай, от своя страна, вече се гордее с редица производители на смартфони като Huawei и Xiaomi, чиито устройства се конкурират по възможности с iPhone, а са значително по-евтини от него.
Китай е изключително важен за Apple, носейки около 15% от глобалните приходи на компанията. „Когато говорим за Китай и Apple, те са обвързани ребром“, казва Дан Айвс, управляващ директор на изследователската компания Wedbush Securities. „Китай е сърцето и белите дробове на растежа на Apple“, казва още той.
Експертът обаче отбелязва и някои грешни стъпки от страна на американската компания в поведението ѝ на този пазар като например това, че Apple е пуснала скорошните си модели iPhone на цена, определяна като твърде висока за тамошните потребители.
Starbucks също усеща натиск
Не само високотехнологичните играчи усещат тежестта на пресата. Цената на едно лате в Starbucks е значително по-ниска от тази на който и да е iPhone, но най-голямата верига за кафе в САЩ едва ли ще се спаси от икономическото забавяне в Китай. Компанията има амбициозен план за разширяването си в страната, която е вторият ѝ по големина пазар след родния. Продажбите обаче се забавят.
Компанията за кафе се счита за луксозна марка в Китай, казва Ник Сетян, също анализатор в Wedbush, наблюдаващ ресторантьорския бизнес. Това прави Starbucks уязвима, ако потребителите решат да намалят разходите си поради икономическото забавяне.
Проблемът се увеличава и заради това, че базираната в Сиатъл компания, също като Apple, се изправя пред нарастващата конкуренция на местни играчи като Luckin Coffee, която бързо увеличава броя на магазините си и продава много по-евтино кафе.
Автомобилният пазар вероятно ще се влоши
От години Китай е извор на продажби за големите автомобилостроители, тъй като бързият икономически ръст даде на милиони потребители пари, които да харчат, затвърждавайки статута си на хора от средната класа.
За General Motors и Volkswagen например Китай носи повече приходи, отколкото САЩ или Европа. „Китайският пазар е изключително важен за всички производители на автомобили“, коментира Ту Ле, основател на изследователската компания Sino Auto Insights в Пекин.
Но както GM и VW, така и други играчи като Jaguar Land Rover и Ford съобщиха в края на миналата година, че продажбите им в страната са се свили заради намалящата инерция на икономиката в страната. Някои брандове винят за това търговската война със САЩ.
Ле смята, Ford, VW и Tesla са сред западните автомобилни производители, които са най-уязвими от забавянето на Китай. Ford се опитва всячески да привлече клиенти със своите серии автомобили, а Tesla среща все по-голяма конкуренция от страна на по-евтините местни електрически еквиваленти. Компанията на Илон Мъск дори няколко пъти вече намалява цените на своите превозни средства.
Експертите смятат, че нещата може да се влошат още преди да се подобрят, макар че Пекин вече предприе действия за намаляване на тарифите за внос на автомобили от Съединените щати в края на миналата година. „Възстановяването на инерцията към растеж ще бъде много предизвикателно през следващата година или две, ако икономиката като цяло остане слаба“, обобщава Ле.