Covid-19 сви приходите на „Пристанище Варна“ с 13%
Обработените през първото полугодие товари са с 10.3% по-малко
Пандемията от Covid-19 сви приходите на „Пристанище Варна" ЕАД през първото полугодие с 13%. Това съобщи за Economic.bg изпълнителният директор на дружеството инж. Петър Сеферов.
По неговите думи портът, както всички стопански субекти у нас и по света, е засегнат от кризата. От началото на годината до 30 юни 2020 г. в пристанището са обработени 3.38 млн. тона товари, като 50.3% от тях са насипни, 12.19% - генерални, 10.62% - наливни и 26.89% - товари в контейнери. В сравнение с първото полугодие на 2019 г. в „Пристанище Варна“ са обработени с 388 хил. тона по-малко товари, което е намаление с 10.3%. Съществен спад бележат обработените насипни товари (-17.8%), контейнери (-14%) и генерални товари (-5.5%).
„Причината за всичко това е кризата, предизвикана от разпространението на Covid-19, в следствие на която основни наши клиенти, като заводите в Девненския регион, работеха с намален капацитет. Спадът в контейнерооборота е световна тенденция по време на сегашната криза“, обобщи инж. Сеферов.
Намалените обеми на обработените товари са основна причина за свиването на приходите на пристанището от дейността с 13% в сравнение с първото полугодие 2019 г. Освен това ръководството на Порт Варна отчита и увеличение на разходите за дезинфекция и лични предпазни средства с около 9 хил. лв. в спрямо същия период на миналата година.
Освен за преодоляване на кризата ръководството на „Пристанище Варна“ усилено работи и за реализация на заложената инвестиционна програма на дружеството, обясни още Сеферов. И тази година тя е насочена в две направления: инвестиции в пристанищна инфраструктура, публична държавна собственост, и инвестиции в пристанищна техника, която е собственост на дружеството.
За 2020 г. планираните инвестиции в елементите от пристанищната инфраструктура са 4.105 млн. лв., като над 1.9 млн. от тях са заложени за довършване на обекти, чието изпълнение продължава от 2019 г. Порт Варна ще вложи и над 1.5 млн. лв. в доставката на нова пристанищна техника, като терминални полуремаркета с товароносимост 65 тона, мини кофачен товарач, жп кантар, за информационно осигуряване на складово-експлоатационната дейност и др.