До 45% мита за внос на китайски електромобили вече действат в ЕС
Според Брюксел свободният производствен капацитет на Китай за 3 млн. електромобила годишно е двоен на този на европейския пазар
По-високите европейски вносни мита, достигащи до 45.3% за китайските електромобили, официално влязоха в сила в сряда, съобщава Reuters.
Само година, след като започна своето разследване, Европейската комисия (ЕК) реши да наложи допълнителни мита, вариращи от 7.8% за американския гигант Tesla до 35.3% за китайския автомобилопроизводител SAIC, освен стандартните 10% при внос на автомобили.
Във вторник допълнителните налози бяха одобрени и публикувани в официалния вестник на Европейския съюз (ЕС), а влизането им в сила се случи в сряда.
Еврокомисията, която следи търговската политика на ЕС, заяви, че митата са необходими за справяне с несправедливи, според нея, субсидии, включващи преференциално финансиране и грантове, както и земи, батерии и суровини на цени под пазарните.
Според ЕК свободният производствен капацитет на Китай е за 3 млн. електромобили всяка година, което е двойно на възможностите на европейския пазар. Имайки предвид 100-процентовите тарифи в САЩ и Канада, най-очевидният пазар за тях е Европа.
„Китай не е съгласен, нито приема решението“, коментират от китайското търговско министерство в свое изявление.
„Също така забелязахме, че от страна на ЕС дават сигнал, че ще продължат преговорите с Китай за ценови ангажименти (бел. ред. - имат предвид обсъжданите минимални цени за китайски производители)“, казват от Пекин, добавяйки, че се надяват да се намери „решение, приемливо и за двете страни възможно най-скоро, за да се избегне ескалация на търговското „търкане““.
Миналата седмица двете страни заявиха, че ще продължат разговорите по темата, но тогава от ЕК изтъкнаха, че дори след осем рунда технически преговори, все още са налице „значителни оставащи пропуски“.
Китайската търговска камара в ЕС коментира, че е особено разочарована от „протекциониските“ и „своеволни“ мерки на ЕС, както и че е обезсърчена от липсата на значителен напредък в преговорите за намиране на алтернатива на митата. От Пекин оспорват решението на Съюза пред Световната търговска организация (СТО).
Европейските автомобилопроизводители се борят с големия приток на евтини електрически коли от китайски конкуренти. Според ЕК делът на китайските марки на европейския пазар се е повишил от под 1% през 2019 г. до настоящем 8%, а догодина може да стигне 15%. Същевременно цените им са с 20% под тези на моделите, произведени на Стария континент.
Позицията на ЕС
В последните пет години позицията на ЕС спрямо Китай се затвърди - в някои области азиатската страна е разглеждана като потенциален партньор, но в е същото време е считана за конкурент и системен съперник.
Държавите членки са разединени относно допълнителни мита.
Германия, най-голямата икономика в ЕС и основен производител на автомобили, се противопостави на митата при гласуване по-рано този месец, докато други 10 държави членки ги подкрепиха, 5 бяха против, а 12 се въздържаха.
Министерството на икономиката на Германия заяви във вторник, че Берлин подкрепя текущите преговори на ЕС с Китай и се надява на дипломатическо решение за смекчаване на търговското напрежение, като същевременно защитава индустрията на ЕС.
Федералното правителство подкрепя отворените пазари. Защото Германия в частност, като глобално взаимосвързана икономика, е зависима от това“, добави говорителят на германското икономическо министерство.
Германският автомобилен сектор остро критикува мерките на ЕС, наясно, че евентуални по-високи вносни мита от страна на Китай върху бензинови превозни средства с големи двигатели биха го засегнали най-тежко. Това се случва на фона на изявлението от Volkswagen AG, според което компанията планира да затвори поне три завода в Германия, да съкрати десетки хиляди служители и да намали и замрази заплатите.
Унгарският премиер Виктор Орбан заяви, че ЕС се е насочил към "студена икономическа война" с Китай.
Френската автомобилна асоциация PFA обаче приветства митата, като добави, че подкрепя свободната търговия, стига да е справедлива.