БДЖ ще бъде субсидирано от държавата поне още година
Решението на Министерския съвет представлява „спешна мярка“, за да не спре транспортната услуга на държавните железници
Правителството взе решение да удължи с една година срока на договора за извършване на обществени услуги с „БДЖ – Пътнически превози“. Сега действащият договор е 15-годишен, но той изтича в края на 2024 г. Министерството на транспорта не успя да подготви в срок процедурата за избор на нов железопътен превозвач, поради тази причина сега се взима временно решение.
Припомняме, че миналия месец служебният министър на транспорта Красимира Стоянова каза, че страната ни още съгласува с Европейската комисия дали процедурата да бъде разделена на лотове, или да бъде за цялата жп мрежа в страната. Тогава тя каза, че има шанс договорът с „БДЖ – Пътнически превози“ да бъде удължен с две години, което е максимумът според европейските регламенти за такъв тип контракти.
От пресцентъра на Министерския съвет сега описват удължаването на договора като „спешна мярка с цел да не бъде прекъсвано транспортното обслужване на населението в страната, докато се проведе процедурата по възлагане на обществени превозни услуги с железопътен транспорт“.
Идеята е да се осигури достатъчно време за подготовка на оферти и условия, така че повече оператори да участват в процедурата, за да се гарантира конкурентното възлагане на услугата.
Провеждането на открита, недискриминационна и състезателна процедура е част от реформите, заложени в Плана за възстановяване на България в секция „Транспорт“.
Припомняме, че в последните месеци две частни компании вече получиха лиценз за превоз на пътници. Това са пловдивската „Пимк“, която иска да обслужва няколко линии в страната, и старозагорската „Рейлимпекс“. Последната все още не е обявила към кои жп линии ще се насочи.