КЗК наложи глоба за използване на ключова дума за SEO оптимизация
Регулаторът е установил, че „Гууд Фуудс БГ“ е използвала бранда на свой конкурент при публикуване на реклами в Google
Ключовите думи са един от основните инструменти за оптимизация на онлайн присъствието. Изглеждат безобидни и като нещо, което може само да помогне за стимулиране на бизнеса и привличане на потребители. Оказва се обаче, че дори и тук има възможност да се стъпва накриво. Със свое решение от 24 октомври Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи глоба на компанията „Гууд Фуудс БГ“, защото е използвала конкретен таг, чрез който на практика имитира друга фирма. А целта е оптимизация на видимостта си в Google.
Санкцията е в размер на 3 560 лв., което се равнява на 1% от общия оборот за финансовата 2023 г. А нарушението е по чл. 35 от Закона за защита на конкуренцията, който третира въпроса за нерегламентираното увреждане на интересите на други фирми чрез имитация.
Сигналът е подаден от „Уан Гифт“, която от 2015 г. се занимава с аранжирането и продажбата на подаръчни кошници.
Казусът...
... е свързан с неписано правило в бранша, че компаниите трябва да избягват използването на името на конкурента си в своите реклами. В противен случай действията им може да се възприемат като манипулативен маркетинг, тъй като може да изглежда, че се опитват да заблудят потребителите на търсачката, че техният уебсайт е уебсайт на конкурента. Това е в разрез със закона в много страни.
„Уан Гифт“ е компанията зад едноименния онлайн магазин onegift.bg, чийто бранд, оказва се, е бил използван от ответника като ключова дума в неговия конкурентен сайт giftbasket.bg, придружен с текстове „Оnegift | The basket Of You Dreams“ или „Onegift“.
Според обвиняващата фирма при изписване на „Onegift“ слято като първи резултат от търсенето в Google излиза онлайн магазинът на конкурентната фирма. По този начин потребителите могат да бъдат въведени в заблуждение, а собствените ѝ интереси да бъдат накърнени.
В момента при изписване на „onegift“ в търсачката не води към giftbasket.bg, но в хода на проучването е установено, че в периода от 06.11.2023 г. до 30.06.2024 г „Гууд Фуудс БГ“ действително използва чуждото фирмено наименование като ключова дума при рекламиране на стоките и услугите си в платформата Google.
В посочения период, при търсене в Google чрез ключова дума „onegift“, наред с естествените резултати, отнасящи се до искателя, като първи по ред резултат се визуализира и такъв, насочващ към интернет сайта на ответното дружество – giftbaskets.bg, придружен с текстове „Оnegift | The basket Of Your Dreams“ или „Onegift“, съдържащи фирменото наименование на искателя.
В своя защита ответникът посочва, че самата дума е част от инструментариума на платформата Google AddWords и се задава като опция, която изкуственият интелект избира сам, а не като опция, която човек може да въведе – т.е. избрана е автоматично.
И добавя, че от месец март 2022 г. вече използва като текст на сайта си нерегистрираната марка „GIFTBASKEETS.bg we create emotions“.