Какви са правата на пътниците при закъснение на полет?
Ако вината е в превозвача, паричното обезщетение е от 250 до 600 евро
Потребителите трябва да получат безплатна
храна, напитки и телефони, ако полетът в ЕС закъснее над 2 часа. Ако
закъснението доведе до нощувка, настаняването също се поема от превозвача. Това
обясни в интервю за Дарик директорът на Европейския
потребителски център (ЕПЦ) Игнат Арсенов във връзка с пътуванията в чужбина.
Европейското законодателство се прилага, ако полетът заминава от държава членка на ЕС, Исландия или Норвегия, или ако полетът пристига в една от тези държави с авиопревозвач, регистриран в тях.
Основно българите избират да пътуват със
самолет.
Най-често срещаните жалби са свързани с отменени или закъснели полети. Когато пътуване със самолет закъснее, авиокомпанията на първо място е
длъжна да информира какво е закъснението, кога ще излети реално самолетът,
какви са правата на пътниците.
Ако закъснението е по-дълго, потребителите имат право да получат безплатно храна, напитки и телефонни обаждания. Имате право на грижи, ако закъснението е: два или повече часа за полети до 1500 км; три или повече часа за по-дълги полети в ЕС или полети между 1500 и 3500 км. Ако закъснението е такова, че се налага и нощувка, тогава пасажерите имат право на безплатно настаняване в хотел, каза Арсенов.
Ако вината е в превозвача, а не заради лошо време или стачка, има допълнително парично обезщетение от 250 до 600 евро в зависимост от разстоянието на полета и продължителността на закъснението.
При пътуване с влак тези правила се прилагат само когато пътуването е трансгранично, а при пътуване с автобус, когато се изминават над 250 км. "Важно е да се знае, че се полагат до две нощувки и до 80 евро за нощувка", каза Арсенов.
В такива случаи, ако превозвачът не ни осигури тези услуги, а ние ги платим, важно е да пазим касовите бележки и фактури от хотели и заведения, за да можем да претендираме да ни възстановят парите. Ако пътуваме извън ЕС, но тръгваме от територия на Съюза и превозвачът е европейски, имаме същите права.
"Когато полетът се осъществява от чужда компания и излиза извън ЕС, тогава важат правилата на авиокомпанията, тоест ние трябва да се запознаем подробно с общите условия на авиокомпанията, да видим какви рискове покриват и ако не са достатъчни за нас като пътници, да сключим допълнителна застраховка", каза Арсенов.
Специално мобилно приложение на Европейския потребителски център ни запознава с правата ни в различни ситуации като закъснял полет, объркана резервация или настаняване в хотел. То е безплатно и работи с всички операционни системи. В приложението са посочени и консулските представителства, в случай че възникне проблем, който изисква консулска намеса, а също така са дадени полезни съвети, ако възникне спешна нужда от здравна помощ.