Нова рокада на върха на телеком пазара в България
Bulsatcom продължава да губи позиции на пазара на телевизионно разпространение
![Нова рокада на върха на телеком пазара в България](/web/files/articles/144650/narrow_image/thumb_1040x585_telecom-tower-dep.jpg)
Снимка: Deposit Photos
След като 2022 г. завърши с детронирането на дългогодишния лидер на пазара на доставка на телевизия – Bulsatcom – следващата 2023 г. също предложи разместване на върха на българския телеком сектор. Рокадата този път се случи в сегмента на мобилните телефонни услуги, където Vivacom и Yettel си размениха второто и третото място по брой абонати.
Лидер в сегмента по този критерий остава А1, но второто място вече е за Vivacom. Това става ясно от проекта на годишен доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), предоставен за становище на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).
Като цяло пазарните дялове на трите оператора по брой абонати са сходни: А1 държи 36.2%, Vivacom – 32.4% (в сравнение с 31.2% през 2022 г.), а Yettel – 31.4% (с 32.1% през 2022 г.).
Какво още при мобилните гласови услуги
Ръст в пазарния дял по този показател отбелязва единствено Vivacom – с 1.2 процентни пункта, докато А1 и Yettel отчитат спад съответно с 0.5 и 0.7 процентни пункта.
Въпреки лекото разместване по брой абонати, смяна на места при класацията по обороти няма. Yettel запазва лидерството по приходи със значителна преднина и 40.7% пазарен дял. Разликата при втория и третия е нищожна – А1 има 29.9% пазарен дял , а Vivacom – 29.4%.
Ръст в пазарния дял по приходи през 2023 г. отбелязват Yettel с 2.7 процентни пункта и Vivacom с 1.6 процентни пункта, докато при А1 се наблюдава спад с 4.3 процентни пункта.
Целият пазар на мобилни гласови услуги в България бележи лек ръст от 0.6% в броя на абонати, спад с 1.9% в обема на изходящия трафик и спад в приходите с 2.5%. Понижението на оборотите се обяснява с намаляването на цените на едро.
КЗК счита, че на пазара на мобилна гласова услуга динамиката в пазарните дялове, наблюдавана и през 2023 г., е съществена и е индикация за наличие на конкуренция. Този извод се потвърждава и от факта, че тази динамика е в посока на сближаване на пазарните дялове на трите оператора“, посочва антимонополният регулатор.
КЗК не вижда проблеми с конкуренцията и на пазара на разпространение на телевизия, където 2023-а ще остане в историята като година на тежки трусове заради…
...сделката на раздора и придобиването Bulsatcom
Смяната на собствеността на доскорошния лидер в разпространението на телевизия предизвика трусове, каквито секторът отдавна не беше изпитвал. Въпреки споровете и опасенията от създаване на господстващо положение, собственикът на Vivacom – United Group – финализира сделката за сателитния доставчик.
Числата обаче говорят за задълбочаващ се отлив на абонати и приходи от Bulsatcom. По данни на КРС делът на компанията е 22.2% по брой абонати и 26% на база приходи, като и по двата показателя бизнесът бележи спад. За сравнение, през 2022 г. дяловете ѝ бяха съответно 26.7% по брой абонати и 29.3% на база приходи.
Затова пък Vivacom, заедно с която с Bulsatcom са под шапката на един собственик, запазва лидерството си от 2022 г . Телекомът е с пазарен дял от 36.3% на база брой абонати и 32.7% на база приходи.
Втора е А1 с 27.3% дял на база абонати и 28.9% на база приходи.
Като цяло КРС оценява пазара на радио- и телевизионно разпространение на 541 424 млн. лв., като отчита ръст на приходите от всички услуги, отбелязвайки увеличение от 14.2% на годишна база. Най-голямо е увеличението на приходите от услуги на едро и от IPTV.
Интернет, където конкуренцията ври
На пазара на интернет оперират 700 предприятия, като тези, които предлагат услуги за крайния потребител, са 656.
При фиксирания интернет лидер е Vivacom с 32.2% по брой абонати и 28.8% по приходи, с малко повече от А1 с пазарни дялове, съответно 28.4% и 23.2%. Трети е Bulsatcom с дялове 5.4% и 3.9%.
Ключово е да се отбележи значителният общ дял на всички останали предприятия – 33.9% по брой абонати и 44% по приходи, което подчертава наличието на по-жива конкуренция.