Празничните продажби в САЩ с най-силен ръст от 2005 г.
\"Черният петък\" вече не е най-предпочитаният ден за пазаруване преди Коледа
Навлизайки в 2015 г., за търговците настъпва време за равносметка за най-важния период от годината. Продажбите в САЩ по време на празничния сезона са нараснали с най-бързия си темп от близо десетилетие, показват данните на ShopperTrak, цитирани от Bloomberg.
Положителните резултати се дължат основно на стабилизирането на щатската икономика и решението на потребителите да пазаруват през по-дълъг период.
Празничните разходи през ноември и декември са с 4,6% по-високи от същия период на 2013 г., което е с близо процент над предварителните прогнози на ShopperTrak. По-силен ръст за последен път е отчетен през предкризисната 2005 г.
Наблюдава се тенденция търговците на дребно да разчитат все по-малко на иначе традиционните пазарни дни като „Черния петък“. За сметка на това клиентите предпочитат да разпределят по-равномерно покупките си в периодите преди и след Коледа. Не е за пренебрегване и фактът, че ниските цени на горивата оставят все по-голяма част от дохода на американците на разположение за други покупки.
Друга компания за пазарни изследвания – First Data, пък посочи по-скромен ръст за периода 1 ноември – 4 януари – 3,2%. Той, обаче, е също значително на отчетения за предходната година – 0,5%. Покачването за ноември е било от 2,2% на годишна база, а това за декември – 2,9%.
„Черният петък“ се оказа голямото разочарование за сезона. Според данните на Националната федерация на търговците на дребно, оборотът по време на деня след Деня на благодарността е по-слаб с цели 11% в сравнение с 2013 г. Това породи съмнения за цялостното представяне на сектора през последните два месеца от годината.
„Black Friday“ бе изместен и от първата позиция за сезона от „Супер съботата“, която е в уикенда преди Коледа.