Властите на Суецкия канал се подсигуряват с по-добра техника
След инцидента с Ever Given оборудването с по-добра и сигурна техника е наложително, ако властите на канала искат световната търговия да продължи да минава оттам
Египет ще получи два нови влекача – един следващата седмица и един през август, обяви председателят на оператора на Суецкия канал (SCA) Осама Раби след освобождаването на кораба. Властите на канала планират да се оборудват с най-големия багер в Близкия изток, но и договарят пет нови китайски влекача. Плавателният път в Египет трябва да подобри бързо техническата си инфраструктура, за да избегне бъдещи инциденти в корабоплаването, като се опитва да се възстанови от скъпоструващото шестдневно затваряне.
Международните вериги за доставки и глобалната икономика претърпяха шок на 23 март, когато 400-метровият (430-ярдов) контейнеровоз Ever Given заседна в канала, а специализираните спасителни екипи почти седмица опитваха да го освободят.
Според източници в корабоплаването властите на канала отдавна обмислят да се снабдят със специализираното оборудване, за да може да поддържат постоянно нарастващия брой преминаващи търговски кораби.
„Средният размер на повечето кораби се е увеличава експоненциално през последните 15 години. Способността на канала да спасява тези по-големи кораби - не “, казва Питър Таунсенд, ветеран от морската застрахователна индустрия.
Майкъл Кингстън, специалист по международно корабоплаване и съветник на Международната морска организация към Обединените нации, сигнализира за подобни проблеми още през 2013 г. - три години преди контейнеровозът MSC Fabiola да заседне, също блокирайки движението с дни.
Очевидният начин да се олекоти плавателен съд е да се свалят контейнерите. Те нямаха как да го направят. Нямаха достъпно оборудване", казва той за инцидента с Ever Given.
Научен урок
От SCA казват, че през канала може безопасно да преминават плавателни съдове с размера на Ever Given, с максимален капацитет от 20 000 TEU (20-футови контейнери), дори при лошо време.
Освен по-големи влекачи, драги и разтоварачи, са необходими и по-строги насоки за това как корабите преминават през канала, казват източниците от бранша. Те могат да включват използване на влекачи за подпомагане на преминаването на големи кораби или да разрешат само транзитно преминаване през светлата част на денонощието.
Разбира се, че си научихме урока от инцидента“, казва Раби от SCA.
Посещавайки канала тази седмица, президентът на Египет Абдел Фатах ал Сиси каза: „Трябва да дадем силно послание на света, че през Суецкия канал може да преминава световната търговия с тази скорост или по-голяма.“
Все още не е ясно дали властите на канала ще разширят втори канал на юг от този, който Египет отвори през 2015 г. на цена от 8 млрд. долара за 70-километровата част на водния път. Такова удължаване би позволило движението да протича нормално, дори ако кораб заседне.
Може да се обмисля разширяване на южния участък на канала“, казва Сиси. „Това зависи от мнението на специалисти. Не искаме да предприемаме мерки само поради извънредни ситуации.“