100-годишното училище в с. Осоица, което заживя нов живот
То се превърна в частно училище сред природата с иновативни международни методи на учене и творчески дейности
![100-годишното училище в с. Осоица, което заживя нов живот](/web/files/articles/144568/narrow_image/thumb_1040x585_ch-ou-kosmos-osoica.jpg)
Снимка: Cosmos International School
От 1999 г. Татяна Захариева се занимава с образование като създава Учебен център за езици и компютри „Космос“. Това е първата градска занималня в София и първата английска ясла в България, която после прераства в детска градина. С един от преподавателите, с които работят заедно, през 2000 г. разглеждат всички международни програми, които съществуват към онзи момент и тогава се спират на програмата на Кеймбридж, защото преценяват, че тя е най-пълноценна и най-практична.
И въпреки че тогава повечето приятели на Татяна я подтикват да създаде и училище, към онзи момент тя няма възможност да го направи. Преди 3 години обаче тя решава, че с нейните колеги от детската градина е време да се захванат с тази задача, като естествено продължение на образователния цикъл. Татяна Захариева знае, че иска едно нещо – училището да е сред природата. Затова започва да обикаля планинските села около София и попада на изоставеното училище в с. Осоица, община Горна Малина. Сградата е уникална по рода си – проектирана е от италиански архитект и каменоделци и е построена от жители на цялото село преди почти 100 години.
Населението на селото е от възрожденски българи, които са се преселили в него покрай Кресненско-Разложкото въстание. Училището е паметник на културата, изключително каменно здание. За три месеца успях да намеря инвеститор, който да повярва в идеята и за една година реставрирахме училището, което тогава беше в много лошо състояние. Официално поставихме началото на проекта преди две години“, заяви пред Economic.bg Татяна Захариева, творчески директор на частното основно училище „Космос“ в с. Осоица.
В началото училището стартира с по-малко от 20 деца, като 12 от тях са деца на учителите. В момента учениците са над 50, а през новата учебна година се очаква те да наброяват 60-70.
„Дадохме старт на училището от предучилищна група до 7. клас само с по една паралелка. Сега чакаме лиценз за гимназия – предстои да открием 8. клас през новата учебна година. Специфичното при нас е, че децата в клас са по 12-13, за да можем да работим с тях индивидуално, така че да бъдат развивани техните таланти и да им бъде оказвана помощ, когато имат нужда. Работим с международните образователни програми на Кеймбридж“, обясни Захариева.
По думите ѝ за всеки един ученик се изготвя индивидуална учебна програма, в чиято основа залягат български език и литература, английски език – който учат като майчин – математика, история и география, музика, физическо възпитание и спорт, както и работа на открито.
По програмата на Кеймбридж учениците учат математика, науки и т.нар. предмет Wellbeing, който развива социално-емоционалните умения, и Global Perspectives, в който се набляга на опазването на околната среда. Освен това учениците могат да избират и сред доста допълнителни предмети, а идеята е след 8. клас да специализират в области като туризъм, маркетинг, счетоводство, социални науки и др.“, разказа още Захариева.
Интересен факт е, че самите ученици участват в разработването на своите индивидуални учебни програми. Те имат и т.нар. часове за помощ по различните предмети, където се записват, за да придобият увереност, да наваксат с пропуските по различните предмети и да станат активни участници в учебния процес.
Така учениците са много по-мотивирани да учат – защото нищо не им се натрапва отвън, а те самите вземат решения за програмите си. Така те осъзнават, че отговорността е тяхна, а не е чужда“, подчерта Татяна Захариева.
Творчески дейности
Ежедневно в ЧОУ „Космос“ се организират походи в планината и игри навън. Освен това есента учениците засяват нива, а реколтата от нея, половината от която миналата година е била зърно, стига за техния хляб през цялата година. Децата правят и разсад, който после засаждат и впоследствие отглеждат зеленчуци.
Така няколко месеца през пролетта и няколко през есента учениците работят със земята. После събират плодовете от собствения си труд. Всичко отива в нашата кухня, където шеф-готвач изготвя здравословни менюта за децата”, допълни Захариева.
В училището организират и много интересни форуми, фестивали, творчески работилници по занаяти, изкуства и музика. А наесен ЧОУ „Космос“ планира създаването на работилница по керамика и плъстене.
„Децата правят кремове и балсами, свирят на барабани, китара и пиано, рисуват грънци и какво ли още не“, обясни тя.
На 17 юни сме предвидили детски научен фестивал на открито, на който ще има много работилници с невероятни учени, а децата ще правят експерименти. Ще има и секция „Наука за деца от деца“, в която ще бъдат представяни различни детски проекти. Целта е науката да стане все по-интересна, да се види, че тя не е суха материя, която е по страниците на учебниците, а е нещо живо, с което се експериментира”, каза още Татяна Захариева.
Партньорства и взаимопомощ
Община Горна Малина е една от тези, в които има голям брой съживени училища, затова тя активно си партнира с тях и им сътрудничи в различните дейности. Eдна от тях е организиране на посещения в Арт Център „Вихрони“, където учениците се занимават с изкуство. Освен общината, на училището съдействат от МОН, Регионалния инспекторат по образованието, центровете за деца със специални образователни потребности и цялата селска общност в Осоица.
Хората от селото и кметът смятат, че училището много допринася за развитието на Осоица, затова те активно участват във всички мероприятия или с работилници, или подготвят храна, или разкрасяват зоната на училището с цветя, и много други неща“, заяви Татяна Захариева.
Технологиите в образованието
Захариева смята, че образованието е консервативен сектор и се развива най-бавно и най-трудно. Според нея дигитализацията така или иначе навлиза в него, но нещата не трябва да излизат извън контрол и да се влиза в крайности.
Начинът, по който се използва изкуственият интелект в училище, е много далеч от начина, по който той се използва в другите индустрии. Децата при нас имаха лекции как да използват AI в учебния процес и в подготовката на уроците си. Училището съвсем скоро ще се превърне в място за социално-емоционално израстване на децата, тъй като занапред най-вероятно академичната част ще се поеме от изкуствения интелект“, смята тя.
„На входа на училището ние събираме телефоните на децата. Учениците от 5. клас нагоре имат интерактивни дъски, които се използват от преподавателите, когато преценят за удачно. За нас обаче е по-важно да поддържаме личния контакт“, допълни тя.
Захариева твърди, че като противовес на изкуствения интелект, децата трябва да развиват своя вътрешен инстинкт за учене, мотивацията, въображениетo, творчеството и социално-емоционалната си интелигентност.
Селекция на преподавателите
По думите на Татяна Захариева да намериш добър учител е много трудно – особено защото в училището имат нужда от чуждестранни преподаватели за международната програма, която предлагат. Мястото, на което се намира училището обаче, отсява правилните хора, защото те гледат в една посока и споделят същите ценности като екипа на ЧОУ „Космос“.
Затова преподавателите при нас са много шарени и широкоскроени, обичат свободата и начина, по който ние се занимаваме с децата. Ние правим всяко едно нещо така, че детето да получава максимално много от нас”, заяви Татяна Захариева.
Подборът на кадри в училището първо е по документи, а после се организират открити уроци за кандидат-преподавателите.
„Ако този учител направи добър урок и той се хареса от учениците, преподавателят има още няколко пробни дни, за да може както той, така и ние да бъдем сигурни, че гледаме в една посока“, допълни тя.
Нов живот за изоставени училища
Хората, които се занимават с възстановяването на изоставени училища и превръщането им в културно-образователни центрове в различните села, са подели инициатива, с която съвместно ще си партнират и ще помагат на всеки човек, който реши да съживи такова училище.
Подписахме меморандум с тази цел. Важно е в училищата да влезе духовното развитие, не само академичното такова, а това може да се случи много по-лесно в малките общности. За тази общност обаче е необходимо училище, което да се превърне в сърцето на селото и да привлече повече млади семейства, които се изнасят от града и търсят спокойствие“, заяви Татяна Захариева.
Идеята на екипа на ЧОУ „Космос“ също е да създаде общност в с. Осоица – процес, който обаче се развива бавно и плавно.
„Повечето деца, които учат при нас, са от София и идват с автобус за около 40 минути. Но има и такива ученици, които са от района или пък се заселват с родителите си в Осоица, или в други съседни села. Така нашата общност става цветна и жива“, допълни тя.
Трудно е човек да се реши да предприеме действие, но после стъпка по стъпка нещата се получават. Затова създадохме тази мрежа, за да могат хората да видят различни варианти пред себе си, чрез които да започнат да съживяват селски училища. Това може да се случи чрез инвеститори, чрез помощи и донорство, чрез подпомагане от общността или със собствени средства. Има много различни модели, важно е желанието“, заключи тя.