България изостава в използването на банкови услуги
Банкиращото население у нас е 59% при средно 74% в Централна и Източна Европа
България все още изостава значително от държавите от Централна и Източна Европа по ниво на проникване на финансови продукти и услуги. Това показва доклад на Институт за маркетингови изследвания GfK България. В края на 2011 г. в България банкиращото население е 59%, докато в региона средното ниво е около 74%.
По този показател страната ни се нарежда след държави като Полша, Казахстан и Балтийските републики, и по-скоро близо до нивото на банково население в Румъния. "България е сред страните с голям потенциал за привличане на нови банкови клиенти, особено сред по-ниските възрастови групи", се казва в анализа.
Проучването на GfK показва сериозен ръст в употребата на банкови карти - понастоящем 50% използват дебитни карти, в сравнение с 40% през 2009 г. Основната употреба на дебитни карти у нас е през банкомат.
В доклада се казва още, че използването на кредитни продукти, които се оказват силно зависими от финансовото състояние на домакинствата не бележи промяна през последните две години. "Обвързаността с външни фактори, като събитията разтърсили редица европейски страни като Гърция, Испания, Италия в края на миналата и началото на тази година, оказват своя ефект върху българската икономика. В следствие на тези събития, икономическите очаквания, очакванията за приходите и намеренията за покупка на населението се понижават, логично, с по-бавни темпове нараства и ползването на различни банкови продукти", смятат анализаторите на института.
Също така кризата е направила българите предпазливи и внимателни не само отношение на кредитното им поведение, възможности за спестяване и инвестиране, но и по отношение на всекидневните си разходи. Според данни на GfK България от Юли 2012 г., нараства делът на хората, които описват като затруднено положението в своето домакинството. 43% просрочват плащането на месечни сметки, спрямо 37% преди две години. Също така нараства и делът на хората, които заявяват, че през последните 12 месеца член на домакинството е бил съкратен (16.5% през Юли 2012), а други 25% са изпитали намаление на доходите. В ситуация на затруднено финансово положение, българинът редуцира първо разходите за забавления, почивка и пътувания - близо 60% посочват, че разходите им за тези активности са намалели през последната една година. 53% се хранят по-рядко навън, други 50% са ограничили харчовете за дрехи и обувки. Сред останалите услуги, които се преосмислят на фона на затегнатия бюджет на домакинството са застраховките и разходите за образование.