До всяко село има нелегални автобуси
Сивият сектор и субсидиите за жп транспорта убиват бранша, смята Ивайло Константинов, член на УС на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ) и управител на “Юнион Ивкони”
Какви са неизпълнените искания на бранша от съответните ресорни институции?
По-скоро няма изпълнени искания. Това са комплект от мерки. Става дума за няколко неща, които тотално са изкривили пазарната структура. Говорим за ситуация, в която държавната железница получава компенсации. Държавата може да си го позволи, но това води до намаление на цените, и то драстично, което на практика лишава бранша от пазарна среда. В същото време тези намаления засягат огромен брой хора, а ние не получаваме допълнително и стотинка. Става дума за пенсионери, майки с деца, ученици, студенти и държавни чиновници. Всичко това, както и липсата на възможност някой да ни чуе, че тези средства могат да бъдат единствено компенсирани чрез някакво европейско дофинансиране, доведоха до там нещата, че сме на последно място по възраст на автобусния парк. На практика и африканският бранш е пред нас. Предложихме мерки, които законодателно бяха приети през 2012 г. и очаквахме те да бъдат внедрени през миналата година. Става дума основно за премахването на тази свръхконкуренция, защото не е нормално например от София до Благоевград да има 96 курса в едната посока. Същото важи и за промените в Закона за движение по пътищата, които така и не заработиха.
Кой трябва да изпълни тези искания. Коя е институцията, към която се обръщате?
За миналата година имаме 104 писма и само 4 отговора. Последно писахме до сегашния министър-председател, този на вътрешните работи и транспорта. Но няма отговор от нито една институция или страна.
Как трябва да се контролират сивия сектор и нелегалните превози?
Представете си една държавна мандра, която произвежда сирене и частна, която бива субсидирана с половината от оперативните си разходи. И до тях частна, която произвежда с нулеви субсидии. Ние трябва да оцелеем в една такава среда, което е недопустимо. На фона на всичко това доминира сивият сектор, който много сериозно афектира работата ни и отнема част от приходите. Практически, вече няма дори и малко село, което да няма нерегламентиран собствен транспорт. Това вече е епидемия.
Каква част от превозвачите ще се включат в стачката?
Позовавам се на официалните данни на "Националното сдружение на автобусните превозвачи в България" (НСАПБ), че в сдружението са 80% от реалните превозвачи. На практика това означава, че ако поне едно от исканията ни не бъде изпълнено до края на месеца, на 1 февруари няма да има транспорт в почти всички големи градове, както и по републиканска схема. Абсолютно всички членове на сдружението са изразили готовност, а от днес има и предупредителни стачни действия.
Очаквате ли подкрепа от големите синдикати като КНСБ и "Подкрепа"?
Да, защото членовете на сдружението са повече от 30 хил. служители. Очакваме подкрепа, но до момента никой от тях не е заявил такава.