„Дунав мост 2“ свърза България с Румъния
Съоръжението е готово в основната си част и остават само довършителни работи
Вторият мост над река Дунав, който свързва Видин с румънския град Калафат е готов в основната си част. Двата града са вече свързани, но остават довършителните работи по съоръжението, съобщиха от испанската фирма изпълнител FCC, цитирани от БНТ.
Довършителните работи може да продължат и през пролетта, когато температурните условия ще са по-подходящи, въпреки че мостът щял да отвори път между двете държави до края на ноември.
В момента се изграждат защитните ребра срещу удари от кораб на един от устоите в най-дълбоката плавателна част на реката. Работи се усилено и по отводнителната инсталация. Само сегментите от връхната конструкция на моста тежат около 120 000 тона, съобщават от компанията изпълнител.
Мостът е дълъг 1791 метра, има две пътни ленти за автомобили в двете посоки, една жп линия, пешеходен тротоар и велосипедна алея.
"Това е най-дългият мост над река Дунав, който не само свързва България и Румъния, но ще осигурява интернет връзка, пренос на електричество и други комуникации. Най-голямото предизвикателство беше вкопаването на устоите на моста на 80 метра под дъното на реката", коментира Хулио Руис, заместник-ръководител на строителния обект.
Преминаването по моста вече е възможно и затова Гранична полиция следи за нелегален трафик. От Видин до Калафат ще се стига за минути, а пътят от Азия за Централна и Западна Европа ще се съкрати значително.
В сряда се очаква премиерът Бойко Борисов да инспектира проекта. Отправена е покана и към еврокомисаря по регионалното развитие Йоханес Хаан.
Съгласно предварителните договорки между българския премиер Бойко Борисов и румънския му колега Виктор Понта таксите за преминаващите автомобили ще отиват в Румъния, а за България ще остават приходите от жп транспорта. Строежът на съоръжението започна през 2007 г. Изграждането му излезе около 225 млн. евро на България и 48 млн. евро на Румъния.