Искам БДЖ да тръгне по европейски път
Няма да возим под себестойност
Велик Занчев, и.д. директор на холдинга:
Г-н Занчев, като финансов директор на „БДЖ Холдинг”, няма друг по-добре запознат с неговото финансово състояние. „Ще бъде трудно, но ще продължа реформите”, казахте за www.economymagazine.bg в деня, в който бе обявено, че вие ще заемете мястото на подалия оставка Йордан Недев. На чия подкрепа ще разчитате? Кои ще бъдат първите ви действия като изпълнителен директор?
Ще разчитам първо на подкрепата на Министерството на транспорта, на Министерството на финансите, на подкрепата на работниците и служителите в холдинга и в дъщерните му дружества и разбира се на мениджърския екип. Сам човек не може да извърши реформите - нужна е подкрепа и екипност. Досега такова преструктуриране, оптимизация на бизнес дейностите, се извършва за пръв път в това дружество.
Бихте ли дали картина на финансите на БДЖ? И къде са потенциалните възможности?
Загубата за 7 – те месеца на 2012 г. е около 10 милиона лв. Като я сравним със загубата за 7 –те месеца на миналата година, която е около 23 милиона лв., се вижда, че имаме с около 13 млн. лв. по-добър финансов резултат през 2012 г. спрямо 2011 г.
Каква е задлъжнялостта на „Холдинг БДЖ” ?
Задлъжнялостта през 2010 г. е била 827 млн. лв., през 2011 г. е вече 776 млн. лв. и през 2012 г. към 7-те месеца на годината е 738 млн. лв. Намаляла е с почти 90 млн. лв.
Каква компания бихте искали да управлявате?
Искам да управлявам европейска компания. БДЖ не е все още такава компания, но постепенно се променя. Не искаме да бъде компания, в която витаят духовете от миналото, а да стане компания, поставена на пазарен принцип, която да следи финансовите си резултати и която да излезе на положителни финансови резултати. Компаниите в Европа се измерват основно с показатели, които генерират печалба.
В БДЖ е по-трудно, защото естеството на пътническите превози е различно. Имаме договор с държавата, имаме поети социални ангажименти за предоставяне на услугата на бедни, семейства с деца, на учащи се, на пенсионери и т.н., чрез така наречените субсидирани влакове. Но нашата идея е да свием максимално разходите и „Пътнически превози” да излезе на нулев или положителен финансов резултат, вместо да генерира големи загуби.
Как би могло да стане? Може би първо трябва да подобрите доверието на финансовото министерство, после и на пътниците.
Да. В тази посока, в понеделник ще изпратя писмо до господин Дянков, ще предложа да се срещнем с представители на финансовото министерство, да видим какво е виждането им за списъка с имоти, които им предоставихме. Бих желал да поговорим за реформите в железницата, каква е тяхната визия за реформите. Ще ни подкрепят ли активно?
Обикновено, когато се заговори за БДЖ, се казва – „държавата дава, налива милиони в железницата, а каква е услугата…” Не е ли добре по-често да казвате на финансовия министър за какво отиват парите, за да не ги спира…?
Държавата отпуска средства по определен договор с БДЖ - „Пътнически превози” ЕООД за извършване на определена дейност. Министерството е направило търг за избор на фирма, която ще извършва услугата „социални превози”. „Холдинг БДЖ" ЕАД, в частност неговото дружество БДЖ - "Пътнически превози", е спечелило този търг и изпълнява договора. Държавата плаща за това, което е възложила да извършваме като услуга.
Какво бихте считали за успех и какво за неуспех след една година?
Аз не знам дали ще бъда една година на този пост. Ако бъда, успех би било да изпълним всички мерки в плана за преструктуриране, да се продадат чрез Агенцията за приватизация „Товарни превози”. Да си погасим задълженията към финансовите институции. Тогава ще остане безпредметно съществуването на холдинга. Ще остане едно дружество – БДЖ - „Пътнически превози”, което ще изпълнява договора с държавата.
Как добихте смелост да поемете БДЖ? Финансист сте и сте наясно какво е тук.
Заради предизвикателството и за да довършим работата, която започнахме. Това е нашата кауза. Не съм сам. Екип сме. Ако нямаме подкрепа, просто ще си тръгна.
Вие ли ще съвместявате и длъжността финансов директор или ще назначите човек?
Няма да има длъжност „финансов директор” в холдинга.
Какво бихте казали на персонала на БДЖ - от локомотивния машинист до началниците и директорите?
На локомотивния машинист ще му кажа, че кражбите бяха дотук. Оттук насетне няма да има абсолютно никакви компромиси по отношение на кражбите. Да се съсредоточат в работата си. От касиерките искам повече приходи, повече вежливост, по-добре обслужени пътници. Да няма недоволни, да няма намръщени служители на железниците. Да работят, както работят европейските касиерки в европейските държави. Началник влаковете и движенците по същия начин, всеки един от тях да си изпълнява съвестно служебните ангажименти. Кондукторите да работят за намаляване на безбилетните пътувания.
Заедно с председателя на Борда на директорите Владимир Владимиров влязохте преди година в Локомотивно депо, облечени в работни комбинезони. Искахте да покажете, че всеки трябва да участва и допринесе за подредбата на къщичката, на стопанството ли?
Влизането с работни облекла беше послание, метафора. Чрез него казахме: всеки на своето ниво да си подреди къщичката, така че от по-висок поглед, от погледа на холдинга всичко от долу до горе да е подредено. Пирамидата да не е полуразрушена, а цяла.
Какви популярни и непопулярни мерки ще предприемете?
Повечето мерки, които предприемаме, са непопулярни. Ако имаше желание за тяхното решаване, щяха да се случат преди 20 години. Случват се сега, защото има воля железницата да тръгне по европейски път на развитие.
Част от сградите ще прехвърлите на финансовото министерство…
Това не е единствената сделка, която ще направим. Имаме дългове към Национална компания Железопътна инфраструктура. Там също водим преговори да направим сделка „дълг срещу собственост”.
Каква ще бъде ценовата ви политика спрямо превозите?
Ценовата политика в условия на свободен пазар е следната: имаме услуга, която се предлага от различни видове превозвачи и имаме качество на услугата. Там, където качеството на услугата се преплита с цената, там ще бъде и нашата цена, на която ще возим пътниците.
Говоря за търговските влакове, при пътническите, които са субсидирани от държавата, нещата са по-различни. Ще направим анализ. Дестинациите са много, а цената е функция на услугата, която предлагаме. Ако друг превозвач вози на 30 лева, а ние на 10 лева, няма смисъл да държим тази цена. Тя ще мръдне нагоре или надолу в зависимост от пазара. Пазарът определя цената.
А увеличаването на цените на горивата как ще повлияе? Скокът е много голям.
Ще направим нашите разчети и анализи за себестойността на услугата. В никакъв случай няма да возим под себестойност.
Какви изисквания ще имате към дружествата „Пътнически превози” и „Товарни превози”, към техните директори?
Основните ми изисквания са за целесъобразност и законосъобразност на всички действия, които предприемат по отношение на дружествата. Основно законосъобразност и целесъобразност, и безопасност на извършваните от нас услуги, както в пътнически превози, така и в товарни.
Започвате и проект за подготовка на закупуването на 300 нови вагони с финансиране от ОП Транспорт на ЕС. Ще успеете ли?
БДЖ - „Пътнически превози” вече са на печалба и може да кандидатства по тази програма за 300 млн. евро за нови влакове. Това е едно от условията на ЕК. Ще направим всичко възможно да изпълним всички критерии за кандидатстване по оперативна програма „Транспорт” и дано имаме и късмет.