Магистрала „Черно море“ очаква решение по ОВОС едва през 2025 г.
Финансирането на инфраструктурния обект не е подсигурено все още
Магистрала „Черно море“, чиято дължина е планирана да бъде около 115 километра, ще има поставено решение по ОВОС през 2025 г. Едва след това ще започнат останалите процедури, които също ще отнемат време. При изслушване в парламента служебният регионален министър Виолета Коритарова не пожела да се ангажира с точен срок кога всъщност може да започне същинското строителство на магистралата, която е от изключително значение на Черноморието.
Нещо повече – от думите на Коритарова стана ясно, че все още не са направени никакви стъпки инфраструктурният обект да получи евентуално финансиране по „Три морета“.
Очаква се през 2025 г. да има постановено решение по ОВОС. След това ще започне разработване на парцеларен план, идеен проект, подробен устройствен план и отчуждаване на засегнатите имоти и части от имоти за теренно обезпечаване на обекта“, заяви Коритарова.
Предвижда се трасето да е около 113 километра, да започва при връзката с магистрала „Хемус“ в района на с. Слънчево, да пресича Белославското езеро и да се свързва с магистрала „Тракия“ при кв. Ветрен на Бургас.
По думите на Коритаросе се търсят различни варианти за финансиране на големите инфраструктурни обекти. На въпрос дали магистралата може да се финансира по линия на „Три морета“, Коритарова заяви, че
ще кандидатстваме за финансиране, но все още не сме предприели никакви стъпки“.
Тя допълни, че „искахме да имаме точен график за това дали ще успеем да я реализираме в рамките на проекта „Три морета“. По думите й едва, след като се изготви пътна карта с график на изпълнението и процедурите, ще се вземе окончателно решение за финансирането й.
Припомняме, че в края на 2022 г. пък магистралата, заедно с трасето между Гюешево и Дупница от автомагистрала „Рила“, които от години наред тъпчат на едно място, получиха достъп до еврофинансиране, след като Транспортен коридор 8 бе включен в приоритетната трансевропейска транспортна (TEN-T) мрежа.
През май миналата година в подкаста на Economic.bg председателят на Форума за балкански транспорт и инфраструктура Петър Мутафчиев коментира, че нейното строителство трябва да се гледа в по-широк аспект, а именно – връзката между турската граница и румънската, тъй като магистрала е част от големия проект „Черноморски пръстен“. Тя е част и от т.нар. трасе „Триморие“, свързано с отбранителната способност на НАТО.
Именно в началото на годината началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов в интервю за БНТ обяви, че магистралата се превръща в приоритет за Алианса. По думите му от голямо значение е транспортният коридор VIII Дуръс – Варна и изграждането на коридора от Констанца до Солун. Именно в него влиза и Черноморският аутобан.
Председателят на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Вълчев пък коментира, че не е постъпвала информация за реализиране на т.нар. военни коридори, свързани с отбранителните способности на НАТО и разгръщането на подходяща инфраструктура. Въпреки това от видяна информация в медиите, Агенцията подготвя някои важни търгове.
Готви се такъв за удължаването на прескъпата магистрала Русе - Велико Търново, така че тя да продължи до Маказа. Освен, че се готви процедура за третия лот на магистралата – между Бяла и Велико Търново, то по думите на Вълчев ще бъде обявена поръчка и за идеен проект за трасето между Велико Търново и Маказа.
Припомняме, че преди седмици стана ясно, че средствата, предвидени за финансирането магистралата, която трябва да носи името „Янтра“, не стигат за израждането на цялото трасе и за него ще са нужни допълнителни пари.
Вълчев заяви, че освен това се готви и процедура за разширение с 4 ленти на пътя от Бургас до Малко Търново.