Папазов: Погасяваме дълговете на БДЖ със собственост
Администрацията на "Холдинг БДЖ" ще бъде преместена където и е мястото - на жп гарата в София, заяви транспортният министър
Задълженията на БДЖ ще бъдат погасени на принципа "дълг срещу собственост". Това каза в Бургас министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов, предаде "фокус". "Трябва да бъдат изчистени и вътрешните взаимоотношения между БДЖ и НКЖИ", категоричен бе той.
Министърът обясни, че след това предстоят структурни промени. "Все още в БДЖ няма система за управление на качеството, няма сертификация по ISO. Това сме започнали веднага да го правим. Вече има свикана комисия, която започна да го прави. Тази система за управление на качеството като се изработи ще видим какви ще бъдат процесите, които ще се образуват в дружеството и от там ще получим и структурата", обясни Папазов.
"Предприехме много мерки през последната седмица и те ще започнат да дават в най-скоро време резултати, но състоянието на БДЖ е много тежко. Не зная така наречения и широко рекламиран дует, който ръководеше БДЖ какво е правил, но наследството е невероятно. Като се започне от това, че има 709 милиона лева задължение, от които 158 милиона са просрочените и в следващия месец ще станат близо 200 милиона", каза министърът.
Той обясни, че задълженията между НКЖИ и БДЖ в момента възлизат на 108 млн. лв. "Двете държавни дружества си начисляват лихви и лихви върху лихвите. Правят се някакви невероятни глупости", каза Папазов. Министърът посочи, че при сравнение на загубите на БДЖ за периода 2005-2009 г. с периода 2009-2013 г. са с 187 милиона по-малко, а освен това за периода 2009-2013 г. са получени дотации от държавата на стойност 217 млн. лв. в повече. Според министъра в последните години в БДЖ не е работено и има страх у хората, който е наследен от бившето ръководство. "Воден е неравнопоставен диалог с кредиторите и там има нарушена комуникация", добави Папазов.
Той заговори и за разместване на администрацията на "Холдинг БДЖ". "Ще я преместим там, където й е мястото - на жп гарата в София. Там се прави в момента много голям ремонт за близо 60 млн. лв. След като сградата на ул. „Иван Вазов" бъде освободена, ще бъде продадена на РВД", каза Папазов.
Министърът потвърди, че "БДЖ-Товарни превози" няма да се приватизира, защото държавата ще получи твърде малко пари, които няма да стигнат за нищо. "Спряна е поради това, че не можаха да освободят акциите от запора. Това е едно правилно решение. Аз още в началото изразих мнение против тази гравитация. Практически няма какво да спечелим от нея. Цената, която беше обявена, според мен е изключително ниска за дела, който се продава от услугите на "Товарни превози". Още повече, че аз имам идеи как да го преструктурираме и наистина да започне да работи", заяви Папазов.