Препятствия пред Панамския канал
Проектът на стойност 5,25 млрд. долара трябва да пребори конкурентните канали, но инфраструктурата в други държави по трасето не е готова за промените
Панамският канал, свързващ Атлантическия с Тихия океан, който трябваше да бъде разширен в началото на 2015 г., няма да бъде завършен по план. Каналът, чиято дължина е около 80 км, е построен в най-тясната точка между двата океанa с помощта на множество шлюзове и бентове през 1914 г. Оттогава обаче, размерите на корабите и товарите, пренасяни от тях са се увеличили неколкократно. Затова, след национален референдум, проведен в Панама в края на септември 2007 г., започна работа по разширяването му, пише Financial Times в свой анализ.
Повод за започване на проекта беше най-вече страхът на властите, че пътният възел скоро може да загуби значението си като връзка между двата океана, поради факта, че повече от половината товарни кораби в света са с размери, по-големи от допустимите за преминаване през него.
Това води до използването на обходни канали и съответни милионни загуби за държавата от такси за корабите, преминаващи през Панамския канал. Редица пристанища от другите тропически страни наоколо вече се конкурират за превръщането им в нови центрове в тази точка на света, но специалисти твърдят, че разширяването ще позволи на Панамския канал да не изостане в състезанието.
Проектът на обща стойност 5,25 млрд. долара върви с около половин година закъснение от първоначалните планове за изграждането му, но след завършването му в средата на 2015 г., разширеният канал се очаква буквално да преобрази една от най-важните точки между Атлантика и Пасифика.
Логистичните компании вече се опитват да оценят възможността разширяването да доведе до увеличаване на товарните стоки, пренасяни от кораби към източните американски пристанища. Очаква се след ремонта, през канала да минават съдове с поне три пъти по-големи товари от досегашните, или около 600 млн. тона през 2025 г., като за сравнение през изминалата година товарът на съдовете е възлизал на 333,7 млн. тона.
Проблемът, с който се сблъсква колосалният по рода си проект, е регионалната инфраструктура в останалите държави по трасето. Много от пристанищата в САЩ не разполагат с капацитета да посрещнат кораби, по-големи от досегашните.
В Панама разширяването е наполовина готово. Но докато 8 000 работници напредват с всеки изминал ден, нови препятсвия се появяват. Maersk Line, компанията оперетор на най-големите товарни кораби в света, вече е направила поръчка за производство на 20 съдове, толкова широки, че не могат да преминат дори през разширения канал.
В началото на проекта се очакваше той да спомогне за по-лесното доставяне на стоки от Азия към източната част на САЩ, но с времето корабите, пътуващи в обратната посока, рязко увеличиха своя брой, а с това и очакванията на двете страни. „Очакваме търговията с Азия да нарастне в близко бъдеще, имайки предвид богатството на суровини по нашите ширини”, заявява отговорникът за Панамския канал Хорхе Луис Кихано.
В същото време, от правителството на Никарагуа съобщиха, че имат намерение да започнат проект на стойност 40 млрд. долара за канал, построен от китайската компания HKND, който да бъде конкурентен на Панамския.