БАН открива първата водородна зарядна станция в България
Съоръжението ще може да зарежда както леки, така и лекотоварни и товарни автомобили
Първата водородна зарядна станция в България и дори в региона ще бъде официално открита на 10 май. Тя се намира на ул. „Искърско шосе“ 11, с вход откъм ул. "Мюнхен", съобщават от Българската академия на науките (БАН), която разработва проекта.
Станцията е част от полевата лаборатория "Интегрирани енергийни системи" на Център за компетентност "Хитмобил" с водеща организация Института по електрохимия и енергийни системи (ИЕЕС) „Акад. Евгени Будевски“ към БАН. Проектът е финансиран по приоритетна ос 1 "Научни изследвания и технологично развитие" на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж”, съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие, част от политиката на сближаване на ЕС.
С новата зарядна станция в България реално се поставя началото на водородната електрическа мобилност у нас.
Производството на водород се осъществява с електролизьор с капацитет 8 килограма на денонощие. Произведеното на място гориво постъпва директно във водородната зарядна станция, където се компресира до необходимото налягане за осъществяване на зареждането. Това става чрез два изхода за зареждане – при налягане 350 бара и 700 бара. Двете стандартни налягания покриват възможностите за зареждане на леки, лекотоварни и товарни автомобили, а използването на буферни съдове за високо налягане позволява зареждането на транспортните средства да се извършва в рамките на минути.
При по-голяма консумация водородната зарядна станция има възможност да използва водород от външни бутилки, произведен и от други източници.
Съоръжението е произведено от австрийската фирма EDC Anlagentechnik и е сертифицирано като преместваемо. Това дава принципна възможност за използването му за демонстрационни цели и на други площадки, извън основната ѝ локация в рамките на Полевата лаборатория в София.
ИЕЕС-БАН е и собственик на първия регистриран водороден електромобил в България с марка Hyundai Nexo. Той е закупен по процедура за доставка и гаранционна поддръжка на електрическо превозно средство с водородни горивни клетки, необходимо за създаване/модернизиране на научноизследователска инфраструктура на Лаборатория 5: „ХИТ за съхранение на енергия и електромобилност“ – част от проект Център за компетентност „ХИТМОБИЛ“. Водородният електромобил с горивни клетки е с нулеви емисии – както на вредни вещества, така и на въглероден диоксид.
Сред основните предизвикателства пред водородната мобилност е липсата на зарядна инфраструктура. Мрежите от зарядни водородни станции по света са в начален етап на изграждане, а България изобщо не разполага с такива към момента.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.