“Бързата мода”, или брандът за милиони на Амансио Ортега
Милиардерът основател на Zara казва за служителите си, че са “локомотивът, който не би ме оставил да спра·
![“Бързата мода”, или брандът за милиони на Амансио Ортега](/web/files/articles/98185/narrow_image/thumb_1040x585_zara2fotor.jpg)
Преди повече от четири десетилетия в испанския град Ла Коруня отваря врати първият магазин от модната верига ZARA. Оттогава до момента брандът е предпочитана марка от милиони, разполага с над 7000 обекта, а собственикът Амансио Ортега е вторият най-богат човек в Европа и пети в света. Империята му Inditex е създадена около Zara и включва още седем други марки, между които Massimo Dutti, Bershka и Stradivaruis. А като си помислим, че първото име на магазина на Ортега е било Zorba, сме сигурни, че и дозите късмет и чиста случайност са част от нестихващия успех на компанията.
Милиардерът често казва за служителите си, че са „локомотивът, който не би ме оставил да спра – нито преди, нито сега“. Точно в тези думи се крие и философията на Zara – малко шефове и много работа. Всеки в екипа мениджъри може да дава идеи и различни концепции за магазините, а нова колекция пристига във всеки един от тях на две седмици. В огромната централа на компанията в испанския град Артейхо международен екип от десетина мъже и жени обсъждат всеки пуловер, всяка рокля и панталон, а докато го правят, става ясно, че никой не е шеф и никой не взима сам крайното решение. Главен дизайнер също няма, а йерархия почти не съществува. През 2005 г. Ортега наема за генерален директор Пабло Исла, бивш ръководител в Banco Popular Espanol, но не излиза от компанията и все още продължава да идва на работа в повечето дни.
Два пъти годишно, при стартирането на големи колекции, мениджърите на магазини от цял свят идват в централата на Zara, за да посетят пилотните магазини и да правят снимки на оформлението, за да ги възпроизведат точно в собствените си страни. Разбира се, те споделят какво би се харесало в техните държави и под внимание се взима всяка препоръка. Zara е известен като един от малкото търговци на дребно, които не пускат традиционна реклама и нямат отделен бюджет за нея, освен за социалните мрежи. Ето защо нейните магазини и уебсайт служат като лице на марката.
В годишния си доклад от 2010 г. Ортега пише: „Клиентът трябва да продължи да бъде в основния ни център на внимание – както в създаването на нашите модни колекции, така и в дизайна на нашите магазини, на нашата логистична система и на всяка друга дейност“. Той следи какво харесват хората, инфлуенсъри и блогъри, и успява да нагоди тенденциите в текущия сезон, като компанията произвежда малки партиди на всеки две седмици.
Компанията има над 88 хиляди служители по света, а заради миналогодишния ръст от 41% на онлайн продажбите, модният гигант раздаде бонуси в размер на общо 562 млн. евро. Според Ортега хората не трябва да се закотвят на едно място и при повечето позиции има голяма степен на ротация. Той определено се съобразява с мнението на младите около него и е готов винаги да излезе от шаблона. Сам казва, че вярва в екипната работа и това си личи в ръста на Zara през годините – от семеен бизнес до империя за милиони.