Има недостиг на българско мляко
Планирана е инвестиция в размер на 15 млн. евро през следващите две години, казва Радослав Пашанков, търговски директор \"Тирбул\"ЕАД
Г-н Пашанков, как се развива пазарът на млечни продукти в България? Цените на млечните продукти в Европа падат, заради големия излишък (само в ЕС е регистриран ръст в производството от 5,4%). В България обаче като че ли тенденцията не е толкова силно изразена. На какво се дължи това?
– Както добре знаем, от много години млякото като суровина на българския пазар не е достатъчно и тази тенденция се изостря. Търсенето у нас винаги е било по-голямо от предлагането. Това винаги е смекчавало ефекта от флуктоациите на европейските цени. Разбира се, обаче, този ефект неизбежно ще се почувства и у нас, като от това крайните консуматори на млечни продукти само ще спечелят.
Как влияе наложеният от Русия бойкот на вноса на европейски стоки на българския пазар? Кой страда най-много от това?
– Директният ефект от ембаргото за българския млечен бизнес е доста слабо изразен. Износът за Русия на стоки от забранения списък е едва за 10,5 милиона евро - цифра, която няма потенциала да повлияе на пазарните сили в страната ни. От друга страна, индиректният ефект, изразен във вноса в страната ни на значителни количества суровини и крайни продукти от други европейски страни, които са били предназначени за реализация в Русия, е много по-осезаем.
Пазарът в Европа е заплашен да бъде залят с продукция. Това как би повлияло на качеството на продуктите у нас?
– Със сигурност производителите, които държат на името си, трябва да поддържат непрекъснато най-високо качество на млечните си продукти за да запазят мястото си на пазара. Ние в OLYMPUS се стремим да сме пример за това, че не трябва да се правят компромиси с качеството, тъй като то е това, което ни отличава от масовката на регала и кара клиента да посяга към продуктите ни всеки път.
Как се конкурират българските производители с вносните млечни продукти?
– Българското производство на млечни продукти е една капка в океана на огромния европейски пазар. Пазар, който е презаситен и силно ориентиран към качеството и диференциацията. А тук в България имаме всички условия за развиването на качествени уникални продукти, възползвайки се от даденостите на българската природа и традиции. Това са предпоставки за успех както на големия европейски, така и на нашия малък презаситен и уморен от нискокачествена продукция български пазар.
Статистиките показват, че се отчита спад на цените и ръст на разходите при производителите на млечни продукти. На какво се дължи тази тенденция през 2014 година?
– Голяма част от себестойността на млечния продукт се формира от горива, заплати, бонуси за търговските вериги - все фактори, които са отбелязали покачване през изминалата 2013та година и през по-голямата част на 2014та. Що се отнася до ценовите нива на крайния продукт, от значение е намаляващата покупателна способност на голяма част от населението. Много от производителите се изкушават и попадат в спиралата на сваляне на цени и влошаване на качеството на продукцията заради избор на по-евтини суровини и заместители. За нашата марка това е недопустимо - с качеството на продуктите не трябва да се експериментира, защото потребителят не би го простил и в дългосрочен план това гарантира провал. Примерите за това в нашия отрасъл са много.
Има ли достатъчно суровина за производството на млечни продукти в България? Какво е качеството й?
– Както вече казах, качествената българска суровина (мляко от първа категория) не е достатъчна за нуждите на родното производство на млечни продукти. Разбира се, има и мляко с по-ниско качество, което не отговаря на европейските изисквания, добивано от 786 ферми от втора категория и близо 80 хиляди стопанства от трета категория, които и в обозримото бъдеще ще продължат да продават млякото си на вътрешния пазар.
Какви инвестиции реализира "Тирбул" ЕАД през 2014 г. и какви са бъдещите инвестиционни планове на компанията през следващата календарна година? Очаква ли се разширение на дейността (работни места, модернизиране или повишаване на капацитета на производство)?
– Планирана е инвестиция в размер на 15 млн. евро през следващите две години. Инвестицията, която е насочена в нови производствени помещения и ново оборудване, ще ни позволи да увеличим обема на производството на млечни продукти с марката Олимпус с 50%. От 2004 г. досега „Тирбул” ЕАД е инвестирала в България 20 млн. евро.
Как се прави бизнес в България в този сектор?
– Търговията с млечни продукти е изключително конкурентен сегмент, характеризиращ се с голямо предлагане и свито търсене. В тази не особено благоприятна среда успяват тези бизнеси, които с времето неизменно са близо до потребителя. Загубата на дори един клиент - поради незадоволително качество или вкусови характеристики на продукта, слаба логистика, неадекватен маркетинг или мърчандайзинг - е равносилна на провал. Клиентът ще загуби интерес към марката и ще потърси това, което му е нужно другаде. Ето защо, за нас ключът към оцеляването и бъдещите успехи е тоталното качество във всички гореизброени области. Тези, които приемат OLYMPUS на трапезата си, ще определят дали имаме шанс.
Какви са очакванията на бранша от държавата? Очакват ли производителите преференция в някои отношения от страна на държавата и защо?
– Никога не сме разчитали на преференциално отношение от страна на държавата във всичките й форми. За нас по-скоро е важно да няма каквато и да била дискриминация, за да могат наистина добрите, тези които знаят да правят най-доброто сирене и мляко, да бъдат оценени по заслуги.