Китай отвръща на удара със забрана на автомобилните инвестиции в ЕС
Единствено за държави, които са гласували срещу високите вносни мита за китайски електромобили, няма забрана
Пекин е разпоредил на автомобилните си компании да преустановят изпълнението на големи инвестиции в европейски държави, които подкрепят допълнителните мита за произведените в Китай електрически превозни средства. Това съобщиха за Reuters двама души, запознати с въпроса, като ходът вероятно ще доведе до допълнително разделение в Европа по темата с митата.
Новите вносни тарифи, достигащи до 45.3% за китайските електромобили, официално влязоха в сила в сряда. Това се случи след едногодишно разследване, което раздели Блока и предизвика три реакции от страна на Китай.
Десет членки на ЕС, включително Франция, Полша и Италия, подкрепиха митата при гласуване този месец. Други пет, включително Германия, се противопоставиха, а 12 се въздържаха.
Тъй като Пекин продължава преговорите за алтернатива на митата, на китайските производители на автомобили, включително BYD, SAIC и Geely, е било казано на среща, проведена от Министерството на търговията на 10 октомври, че трябва да спрат плановете си за големи инвестиции, заявиха източници, пожелали анонимност.
Няколко чуждестранни автомобилни производителя също са присъствали на срещата, на която на участниците е било казано да бъдат предпазливи по отношение на инвестициите си в страните, които са се въздържали от гласуване, и са били „насърчени“ да инвестират в тези, които са гласували против тарифите, казаха източниците.
Geely отказа да коментира. SAIC, BYD и Министерството на търговията не отговориха веднага на искането на коментар.
Италия и Франция са сред страните от ЕС, които ухажват китайските автомобилопроизводители за инвестиции, но също така предупредиха за рисковете, които потокът от евтини китайски електромобили създава за европейските производители.
Турбуленциите идват на фона на повишаващия се инвеститорски интерес на китайските компании към Европа.
Прочетете още
- Митата на ЕС се оказват магнит за китайски автомобилни заводи
- Китайската Xpeng търси локация за автомобилен завод в ЕС
- Двете държави, през които BYD иска да завладее световния пазар
Държавната компания SAIC, вторият по големина износител на автомобили в Китай, търси място за завод в Европа и отделно планира да открие втория си европейски център за части във Франция тази година, за да отговори на нарастващото търсене на автомобилите си с марка MG.
Френското правителство не отговори веднага на искането на коментар.
Италианското правителство води разговори за потенциални инвестиции с Chery, най-големият китайски автомобилен производител по износ, и други китайски фирми, включително Dongfeng Motor.
Италианското министерство на промишлеността отказа коментар. Dongfeng и Chery не са отговорили веднага.
BYD изгражда завод в Унгария, която гласува против тарифите. Китайският гигант в областта на електрическите превозни средства също така обмисля да премести европейската си централа от Нидерландия в Унгария поради съображения, свързани с разходите, заявиха двама души, запознати с въпроса.
Дори преди Пекин да издаде своите насоки, китайските компании бяха предпазливи по отношение на самостоятелното създаване на производствени обекти в Европа, тъй като това изисква големи инвестиции и задълбочено познаване на местните закони и култура.
На срещата на 10 октомври на автомобилните производители е казано също, че трябва да избягват отделни инвестиционни дискусии с европейските правителства и вместо това да работят заедно за провеждане на колективни преговори, посочват източниците.
Директивата следва подобно предупреждение от юли, когато Министерството на търговията посъветва китайските автомобилни производители да не инвестират в страни като Индия и Турция и да бъдат предпазливи с инвестициите в Европа.