НКЖИ ще се опита да задвижи проектите за жп възлите Русе, Горна Оряховица и Варна
Очаква се „през втората половина на юли“ да стане ясно дали Интермодалният терминал в Русе ще бъде финансиран с над 68.8 млн. лв. по Механизма за Свързана Европа
![НКЖИ ще се опита да задвижи проектите за жп възлите Русе, Горна Оряховица и Варна](/web/files/articles/145119/narrow_image/thumb_1040x585_jp-vlak-pytni-ch-eski-tovarni-kompozicii-gara-kostenec-snkrsvrakov-jpg-5.jpg)
Снимката е илюстративна
Снимка: Красимир Свраков
Национална компания „Железопътна инфраструктура“ ще обяви през втората половина на годината обществена поръчка, свързана с подготовката на проект „Развитие на железопътни възли Русе, Горна Оряховица и Варна“. Тя ще бъде разделена в три обособени позиции, а индикативният срок за изпълнението ѝ ще е 24 месеца. Това става ясно от отговор на служебния транспортен министър Георги Гвоздейков на въпрос на депутата Димитър Найденов (ПП-ДБ).
Прогнозната стойност на поръчката не е съобщена.
Припомняме, че трите жп възела, които са от изключително значение за Северна България, са включени за финансиране в размер на 125 млн. лв. в европрограмата „Транспортна свързаност“ за този програмен период.
Според Найденов предвид навлизането във втората половина на програмния период, изграждането на терминалите преди 2029 г. е почти невъзможно. Към средата на тази година все още няма обявена поръчка за проектирането им.
Ресорният министър отговаря, че НКЖИ е в процес на подготовка на проект за техническа помощ, който включва дейности по изготвяне на предпроектни проучвания, проектиране (идейни, технически проектни части), устройствени планове, теренни археологически проучвания, оценка на въздействието върху околната среда, доклади за оценки на съответствието и др.
За изработване на дейности по предпроектни проучвания, идеен/ технически проект и устройствени планове за развитие на железопътни възли Русе, Горна Оряховица и Варна е необходимо да се проведе обществена поръчка за избор на изпълнител“, посочва Гвоздейков.
Допълва, че заданието за процедурата е в процес на подготовка и прецизиране на параметрите, стратегията и концептуалния експлоатационен план, отчитайки сложната икономическа ситуация от пандемията и войната в Украйна, които оказват влияние върху жп превозите между Европа и Азия.
Въпросната поръчка е включена в графика на планираните процедури на НКЖИ за тази година.
Интермодалният терминал в Русе
От друг отговор на министъра става ясно, че НКЖИ още в началото на годината е кандидатствала за финансиране на Интермодалния терминал в Русе по Механизма за свързване на Европа, сектор „Транспорт“ 2021-2027 г. Исканото безвъзмездно финансиране е в размер на над 68.8 млн. лв. (над 35.2 млн. евро), което е 85% от общите допустими разходи по проекта на стойност над 81 млн. лв. (над 41.4 млн. евро)
Предложеният период за изпълнение на проекта е 41 месеца.
Резултатите от оценката на проектното предложение се очаква да бъдат оповестени от страна на Европейската комисия през втората половина на месец юли 2024 г.“, казва министърът.
Припомняме, че терминалът бе включен за финансиране в Плана за възстановяване и устойчивост. Впоследствие обаче отпадна от него, тъй като НКЖИ обяви обществена процедура на стойност над 54.1 млн. лв. за изграждането му, като дори класира изпълнител. Получената оферта обаче бе много висока и държавната компания нямаше достатъчен финансов ресурс за реализацията на проекта. Недостатъчни бяха около 23 млн. лв.
Малко след това Гвоздейков обяви, че ще се търси финансиране по европейската програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г., но впоследствие стана ясно, че терминалът може да получи средства по предложения по Кохезионния пакет по Механизма за свързана Европа 2021 – 2027 г.
Обхватът на предложението, което е подадено още в края на януари, включва:
- Подготовка и съгласуване на технически проект;
- Извършване на строително-монтажни работи за изграждане на терминала;
- Строителен надзор;
- Оценка на съответствието с изискванията за оперативна съвместимост и оценка на риска;
- Управление на проекта от страна на НКЖИ