Нов подводен тунел може да свърже Европа и Африка с влак
За първи път се заговори за такъв тунел през 1979 г., а сега министърът на транспорта на Испания иска да съживи проекта
![Нов подводен тунел може да свърже Европа и Африка с влак](/web/files/articles/144174/narrow_image/thumb_1040x585_train-under-water.jpg)
Снимката е илюстративна
Снимка: Depositphotos
45 години след като за първи път се заговори за тунел, свързващ Испания и Мароко, то най-накрая е възможно тази идея да се реализира. Ако това се случи, то тунелът ще е готов до 2030 г., пише Euronews. Понастоящем полетите между испанската столица Мадрид и мароканския град Танжер, стратегическа врата между Африка и Европа от финикийски времена, отнемат час и половина.
Тунелът
Очакванията са проектът под Гибралтарския проток да създаде нова влакова услуга между двете страни със спирки от Мадрид до Казабланка, на 300 километра южно от Танжер.
Цялото пътуване с влак вероятно ще отнеме пет часа и половина и ще предложи по-устойчив вариант за пътуване.
Въпреки плановете за връзката, обявени преди десетилетия, Националната компания на Мароко за изследване на Гибралтарския пролив (SNED) и нейният испански партньор, Испанското общество за фиксирана комуникация през Гибралтарския пролив (SECEGSA), се казва, че предприемат проучвания в областта, за да проверят колко жизнеспособен е проектът – известен като „Фиксираната връзка“ – през 2020-те години.
Миналия месец испанският външен министър Оскар Пуенте посети Мароко, за да приложи плана в действие, като каза, че ще бъде определена дата за среща „възможно най-скоро“, за да се финализира транспортната връзка.
Ако това се случи, тунелът ще бъде дълъг 27.6 км. На този ранен етап няма потвърдени разходи, но се изчислява, че планираният маршрут може да достигне милиарди евро.
По време на срещата си с официални лица в мароканската столица Рабат Пуенте каза, че положителните отношения между двете нации ще помогнат за насърчаване на развитието на по-добра инфраструктура и транспортни връзки.
Досега испанското правителство е отпуснало 2.3 милиона евро средства за SECEGSA, за да разгледа по-задълбочено схемата.
Според сайта за железопътни новини Railtech.com маршрутът на тунела ще минава от Пунта Палома в Тарифа до Пунта Малабата в залива на Танжер.
Той ще бъде изкопан до максимална дълбочина от 300 метра и ще има максимален наклон от три процента.
Очаква се завършването на проекта да отнеме до пет години - което означава, че може да бъде готов навреме за футболното злато през 2030 г. като ефективен начин за свързване на двете страни.