Панамският канал е загубил 65% от LNG трафика
Дългото време на изчакване и високите такси принуждават танкерите с втечнен газ да минават край нос Хорн
Операторът на Панамският канал иска да си върне трафика на кораби, превозващи втечнен природен газ (LNG) от САЩ до Азия. За целта е разработена нова резервационна система, която позволява на изпращачите да заключват слотове. Инвестицията в тази иновация се наложи, след като водният път загуби 65% от транзита на втория по важност сегмент за приходите му, съобщава Reuters.
Пренасочването на американски LNG към Европа след инвазията на Русия в Украйна, съчетано с дългото чакане и високите такси за транзит през Панамския канал поради тежка суша, отказаха много кораби да го използват.
Износителите на газ продължават да използват по-дългите маршрути около Южна Америка дори след като властите в Панама премахнаха ограниченията тази година. Каналът е най-краткият път до Азия за износителите на газ от САЩ, чиито продажби за Япония, Китай, Южна Корея и Индия са нараснали значително през последното десетилетие.
В случая с LNG загубихме 65%, което е трафикът, който сега минава около нос Хорн, в сравнение с това, което имахме миналата година“, каза администраторът на канала Рикаурте Васкес.
Големият апетит на Европа за LNG от САЩ и забавянето на разрешителните за нови проекти за LNG в Съединените щати са основните двигатели на промяната, добави той.
Но ограниченията, свързани с пресъхването на канала, също са изиграли ключова роля за промяната на маршрута, казаха спедиторите.
Проблемите при последната суша бяха много видими за всички“, каза Анатол Фейгин, изпълнителен вицепрезидент на Cheniere Energy, най-големият производител на LNG в САЩ.
Тъй като операторът на Панамския канал начислява определена такса за преминаване, а и се чака все повече, на производителите от САЩ им става по-изгодно да поемат по-дълги маршрути до Азия в зависимост от световните цени на LNG, условията за доставка в договорите и сезонното търсене.
Понякога хората забравят, че преминаването през канала не е безплатен пряк път“, каза Фейгин, имайки предвид транзитните такси. „Икономически решението да се заобиколи Кейп Пойнт не е далеч от цената да се премине през канала.“
Но възстановяването на търсенето на LNG в Азия, което вероятно ще продължи през следващата година, може да изисква увеличаване на доставките през канала.
Ние наистина смятаме, че растежът ще бъде движен от Азия“, добави Фейгин, имайки предвид Китай, Южна Азия и Югоизточна Азия. „И ние наистина смятаме, че обемите от американското крайбрежие на Персийския залив ще продължат да бъдат най-големият експортен възел в света.“
Необходими са още проходи
Новата система за резервации и по-ниските разходи позволиха нетните приходи на канала да нараснат с 9.5% до 3.45 милиарда долара през фискалната година, която приключи през септември, въпреки сушата.
Но производителите на суровини смятат, че администрацията на канала има възможност да организира повече транзити на кораби за LNG и втечнен нефтен газ (LPG). Страните в този процес са в контакт от миналата година, за да разгледат предложенията.
Сега Панама предлага два транзитни слота на ден за кораби за втечнен природен газ, но системата за дългосрочни резервации, която започва да действа през януари, ще позволи на производителите да резервират слотове до една година предварително.
Първият търг от този тип, завършен този месец, събра 394 милиона долара и представлява 40% от всички транзити през най-големите му шлюзове през 2025 г., каза администраторът Васкес.
По-кратките времена на изчакване и заделянето на ограничен брой слотове за кораби, пристигащи в канала без резервации, ще позволят на Панама да се справя по-добре с пристигащите. И някои други мерки за подобряване са в процес на обсъждане, включително някои, свързани с още сухи години, добави Васкес.
Той (каналът) все още има някои ограничения, върху които работим, като факта, че LNG превозвачите нямат възможности за транзит през нощта през новите шлюзове“, каза Фейгин.
Операторът на канала очаква по-големи кораби за втечнен природен газ, включително плаващи складови единици, които захранват с втечнен природен газ наземни съоръжения, ще започнат да преминават през най-големите шлюзове на Панама през следващите 18 месеца.